onsdag 18 april 2018

Allemansrätten

Rubinen

Igår fick en grupp arbeta med allemansrätten. 
”Vad skulle allemansrätten kunna vara? ” ”Vad låter det som?” - Pedagog
”En rätt som man äter” – barn
”Det låter som att man måste göra rätt” – barn

Vi läser sen sagan om Ali, Sara och allemansråttan. Därefter får vi ett uppdrag att rita en egen allemansråtta med hjälp av kolkritor, graffiti kritor samt blyerts. 

När pedagogen läste att barnen i sagan skulle bryta grenar reagerade alla barnen och stirrade. ”Nu vet jag vad allemansrätten är, det är när man tar hand om naturen” – barn 

Vi arbetar med hållbar framtid för att förmedla och för att få känna en FRAMTIDSTRO 

Hur luktar kolkritor? Vi utforskar med lukt.


”Vad är fridlysta?” – Barn


”Att det inte finns så många av dem” – Barn

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra" (Lpfö 98 rev 2016, s.9-10)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar