onsdag 2 maj 2018

Babblarnas hus

Pärlan:

Nu bygger vi Babblarnas hus i lite större format än förra gången. Barnen ska själva få agera och vara någon figur och hälsa på hos varandra. Vi lockar dem att kommunicera med varandra genom att säga Babblarnas namn. Vi provar även olika sätt att påkalla uppmärksamhet genom att knacka, banka på dörren, eller ropa i brevinkastet, samt låta som en ringklocka som säger rrr och ding-dong.




Vi har målat dörrarna i Babblarnas egna färger och barnen kan koppla ihop rätt figur till rätt dörr när vi frågar Vem bor där? ( I boken har dörrarna babblarnas form.)


Barnen var jätteivriga att få gå in i huset och öppna och stänga alla dörrar. Några barn skrattade när andra tittade ut genom dörren och lekte Titt ut.


Vem bor här? Knacka på dörren!




Inne i huset finns bilder på Babblarnas saker som barnen känner igen från boken I Bobbos väska. 
Vems är halsbandet?

"Arbetslaget ska
utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation
samt för matematik, naturvetenskap och teknik"  (Lpfö 98/16, s. 11)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar