fredag 16 september 2022

Vecka 37

 

Gemensamt för Topasen

Denna vecka har vi påbörjat vårt projekt. Uppstarten har varit fokus på vårt årstidsträd. Vi fortsätter även ha fokus på värdegrunden bl.a. regler, hur man är som kamrat, hur vi bjuder in till lek, hur vi tar hand om vårt material etc.

Sidoprojektet som vi kommer att arbeta med är matematik och bokstäver.

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer:  

Årstidsträdet sitter fortfarande kvar på väggen nere i matsalen (Diamantens gamla sensory rum). Detta Kastanjeträd kommer även att följa oss denna termin. För att komma igång med årstidsträdet nu under hösten har vi målat löv till kastanjeträdet.



För att få rätt färg på våra blad har vi använt oss av färgerna orange, senapsgult, beige, samt brun. Vi har använt oss av olika färger för att komma fram till rätt nyans av brunt.



Vi målade bladen bruna för att hösten är här. Det blir kallare och vintern är på väg. Varför byter löven färg? frågade vi våra kloka barn: ”löven är gröna på sommaren” ”det är hösten som gör att de ändrar färg” ”Det är för att de håller på att dö”

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Vi sorterar fortfarande vårt material. Genom att arbeta med olika material som ex våra magneter har vi exempelvis lärt oss hur vi ska balansera ett högt torn.


För att bygga ännu högre tar vi hjälp av stolar. När vi är färdiga med bygget hämtar vi en pedagog för att dokumentera vårt bygge genom att ta ett foto med hjälp av våra digitalkamera.



För att bygga ännu högre samt hålla balansen tar vi hjälp av våra kamrater, vi samarbetar tillsammans.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling, identitet:

Vi fortsätter arbetet med hur vi är bra kamrater, vi reflekterar och tillsammans försöker vi hitta den bästa lösningen till vårt problem/fundering/hypotes etc.

(bild tagen från Google)


Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Med hjälp av polyglutt har vi gemensamt på ljus- & mörkblå sida lyssnat på boken ”Vakna min kastanj”. Denna bok finns även som en saga på UR-play.

Under våra möten samt aktiviteter reflekterar vi med barnen och är medforskande pedagoger.



Denna vecka har barnen varit med och reflekterat över vad som skett under denna vecka. De har även hjälpt till att skriva bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar