Naturkunskap och estetiska uttrycksformer:
Denna vecka har barnen undersökt utomhusmiljön. Försökt gräva i sandlådan, kört med traktorerna, klättrat upp och åkt rutschkana.
En grupp har även undersökt och utforskat närmiljön genom att de gått en promenad till den orangea parken vid ICA Eneby.
Några barn har även börjat utforska det estetiska materialet vi har på förskolan för att skapa lite alla hjärtans dag pyssel.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Grupp 3 har fortsatt arbeta med böckerna från Babblarna. Boken Dadda hälsar på, Tittuuut Babblarna.
Gruppen har läst via projektorn, projektorn har både läst upp boken själv, samt att pedagog har läst och ställt öppna boksamtalsfrågor till barnen för att föra diskussion. Några barn trodde att Dadda skulle hälsa på grannarna, andra trodde att Dadda skulle hälsa på de andra Babblarna, Goggo, Giggi, Sissi etc.
Grupp 2 har fortsatt
sitt arbete med formerna från boken Laban och Labolina letar former. Denna gång
har de utvecklat bokläsningen genom att barnen får leta efter formerna i
miljön. De har anammat formen cirkel och triangel, men rektangel har varit lite
svårare anamma.
Värdegrundsarbete, normer och
värden, hållbar utveckling och identitet:
Vi välkomnar ett nytt barn till Smaragden, på Humlans sida. Barnen är nyfikna på vem det är och vi arbetar tillsammans med hur man bemöter varandra. Värdegrundsarbetet sker dagligen och kontinuerligt på en förskola. Barnen som nu börjat språka mer hjälper till i diskussionerna om exempel hur vi är mot varandra, vad vi kan göra för att komma in i lek/bjuda in en kompis etc.
För att skapa en god miljö arbetar vi tillsammans med
respekten till varandras känslor/integritet, byggen, teckningar, skapande, lek,
känslor etc.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Barnen visar större engagemang
och intresse för böckerna vi har på för Smaragden. Dagligen läser vi böcker
tillsammans. Barnen återberättar även sagor och böcker till oss. De
återberättar vad dem kommer ihåg samt använder sig av bilderna, några av barnen
försöker även ställa frågor till oss och sina kamrater (för egna boksamtal).
Högläsning, titta i böckerna själv/med kamrater/oss pedagoger, digital böcker från polyglutt är som sagt populärt hos barnen. Vi uppmuntrar till läsning, i den fria leken samt under projekt.
Har ni några tips på böcker, eller filmer på böcker kommentera i bloggen eller berätta detta gärna för oss J
Kul att läsa vad ni gör, och va mycket kul ni hinner med
SvaraRadera