Sidor

fredag 15 november 2024

VECKA 46 - SMARAGDEN 2024

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Barnen utforskar naturen utomhus, blad, spindlar, sanden etc.


I veckan hittade barnen en spindel inomhus. Spindeln undersökte vi tillsammans, tittade på den i glasburk, vi läste bok som handlar om spindlar och sjöng om spindlar. På slutet av dagen släppte vi ut spindeln i det fria. Utomhus ville barnen fortsätta undersöka spindeln, barnen försökte fånga den igen, hitta den bland buskarna/bladen men lyckades inte. ”spindel snabb”, ”spindel borta”, ”var ä den?” var några av deras uttryck.

Att rita är ett stort intresse hos barnen, vi tar fram pennor och papper och ritar mycket med dem. De pratar om sina teckningar tillsammans, de försöker även rita på varandras teckningar. När detta sker pratar vi om att de ska rita på sin egen teckning, att kompisen blir ledsen när någon annan ritar på deras teckning.


Matematik, Teknik, Digitalisering:

Med hjälp av digitalisering och teknik har barnen fått utforska och använda sin fantasi och föreställningsförmåga. Detta genom att vi via projektor visat bilder, delar av ett djur, fötterna först och sedan visat mer och mer. 


I början var alla djur Apa, men när vi visade mer och mer av bilden kunde barnen komma på andra djur. Denna aktivitet prövade vi även med magnettavlan som vi har till babblarna. Under denna aktivitet var allt som visades babblarfigurer i början, men med lite hjälp genom förklaring om föremålet/babblarna kunde barnen gissa rätt.



Några har arbetat med Fem små apor klättrade i trädet, Bockarna bruse, hajen och fiskarna, här har de fått arbeta med flano-saga, storlek, räkneord, räkneramsa etc.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet är något vi arbetar med dagligen och ihållande.

Frågor som vi arbetar med är exempel: hur man är som kamrat, vänta på sin tur, vem är jag? vad får jag? och får jag inte göra? etc. är ett vardagligt arbete i dessa åldrar.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Engagemanget och intresset för högläsning är stort hos våra barn. Vi läser böcker dagligen tillsammans och reflekterar kring dessa med barnen. Vi lånar böcker från biblioteket samt läser via Polyglutt med hjälp av projektion.


Vi ställer öppna frågor som kan leda till diskussion med barnen. Vi har uppmärksammat att språket florerar mer och mer hos våra kamrater.


Barn som inte brukar uttrycka sig verbalt, utan endast använt enstaka ord har nu meningar med flera ord eller uttrycker sig mer med ljud, kroppsspråk, mimik/gester och gör sig förstådda nu.     




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar