Sidor

fredag 31 januari 2025

VECKA 2-5 - SMARAGDEN

Hej och varmt välkomna till Smaragdens blogg.

Vi startar upp denna termin med att välkomna några nya kamrater till Fjärilen samt Humlan. Några barn har även flyttat upp till Rubinen.

Dessa veckor har fokus varit på att lära känna varandra samt miljöerna på smaragdens båda sidor.


Vecka 5 på återupptog vi projektarbetet kring Fantasi och föreställningsförmåga. 

Vår nyfikenhetsfråga som vi arbetar efter är: Hur visar barnen fantasi och föreställningsförmåga i undervisningssituationer?

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Dessa veckor har barnen undersökt vår utomhusmiljö, både lekt ute i snön, känt, smakat, grävt med spade etc.

Barnen har även plaskat i vattenpölarna när snön har smält, samt varit utomhus i regnet och lekt.


Fler barn har fått större intresse för det estetiska. De visar engagemang och frågar efter att få rita pennor och måla kritor.


Matematik, Teknik, Digitalisering:

Barnen undersöker även vår sensory låda som innehåller pop-it, känselplattor, fidget toys, taggiga bollar etc.

Inspirationsbilder sätts upp, matematiska begrepp används effektivt under dagen. Vi har uppmärksammat att barnen börjat räkna mer, några räknar 1-5 medan andra barn 1-10. 



Med hjälp av projektor läser vi böcker projicerar avslappningsmusik etc.

Vecka 5 har en grupp använt polyglutt, läst boken Tittuuut Babblarna där barnen fått gissa vilken figur som gömmer sig bakom exempel krukväxten, byrån etc.

En annan grupp har arbetat med en matematisk bok: Laban och Labolina letar efter former. Denna grupp har arbetat i tre olika steg. Först läses sagan, andra gången läses sagan och frågor ställs, sista gången används rekvisita. Detta gör man för att förstärka texten och får mer förståelse för den.  


Tredje gruppen har tillsammans läst boken Knacka på!. Vilka färger har dörrarna? Vem är det som bor där inne? Vi har sjungit sånger om aporna som bor bakom en av dörrarna. Vi utforskade också rörelserummet och lekte med bollar, byggde med kuddar och dansade till musik.


Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Denna punkt arbetas frekvent och dagligen. Tillsammans med barnen arbetar vi med frågorna: hur bemöter jag nya? hur man är som kamrat, vänta på sin tur, vem är jag? vad får jag? och får jag inte göra? etc.



För att skapa en god miljö arbetar vi tillsammans med respekten till varandras känslor/integritet, byggen, teckningar, skapande, lek, känslor etc.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vi använder vi oss mer av böcker i vardagen, även introducerat det under projektarbetet, både vanliga böcker samt via projektor och polyglutt.


Detta har lett till att barnens språkande kommit igång mer, när vi frekvent använder oss av böcker, hjälper barnen att språka och kommunicera tillsammans/med oss. Barnen har fått det lättare att uttrycka sig med ord, kroppsspråk, mimik, gester etc.

Vi ser fram emot ett fortsatt arbete med gruppen. De nya barnen har välkomnats med glädje och bjudits in till gruppen direkt av sina kamrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar