Sidor

fredag 14 februari 2025

VECKA 7 - SMARAGDEN

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har barnen fortsatt att utforska det estetiska. Vi har tillsammans skapat allahjärtansdag kort.




Barnen har även undersökt utomhusmiljön mer, förmiddagar och eftermiddagar. De försöker gräva i sanden, de får ibland upp sand för att skapa sandkakor, men uppmärksammar att sanden är hård, och i detta fall önskar vår hjälp till att gräva, vi hjälper självklart till och även förklarar varför sanden är hård.



Vi hade återigen fått lite snö som barnen tyckte om att känna på. Vi ser hur de uppmärksammar händerna och vantarna blir blöta när snön smälter och att det blir kallt om vi inte har vantar på.  


 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Matematiska symboler så som former, siffror antal etc. har kommit upp på Smaragden för att uppmuntra till matematik i vardagen. Barnen hjälper till att räkna antalet kamrater, muggar, bord, stolar, leksaker, pussel etc. de hjälper även till att räkna antalet kaffeskopor som behövs för att göra kaffe till oss J.

Vi hör hur barnen nu mer och mer börjar prata matematiska termer under dagarna. Barnen uppmärksammar samt vill själva starta aktiviteter, exempel våra matematiska pussel, byggklossmagneter som man kan räkna, ställa brett/högt etc. De går även själva och räknar på väggarna där det sitter matematik uppsatt.

Barnen har även fått undersöka olika tyngder i form av fyllda plastburkar. De gör olika ansiktsuttryck när de försöker lyfta och blir stolta när de lyckas lyfta en burk.

Sensory lådan är intressant för barnen här sitter de längre stunder när denna låda kommer fram.


Barnen har även funnit nya tekniker när det kommer till bygg och konstruktion. Även om det är ostabilt kan man bygga på olika sätt, det rasar och vi bygger om igen.

Digitalisering – Polyglutt är ett material som uppskattas av barnen. Det efterfrågas böcker och sång så att vi kan dansa tillsammans.

Denna vecka har Humlans barn fått prova på Grupp 3:s aktivitet ”Dadda hälsar på”, efter barnens egna önskemål. Enligt barnen ska Dadda hälsa på grannarna, kompisarna, även de andra Babblarna Goggo, Gagga, Giggi etc.

Fjärilens barn har läst boken I Bobbos väska med rekvisita, barnen uppskattade denna form av aktivitet och lyssna och titta nyfiket när pedagogen tog upp materialet ur väskan.


Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi arbetar dagligen med värdegrund, normer och värden. Hur barnen är som kompisar, hur och vad man ska göra när en kompis är ledsen eller när man själv vill ha en leksak. Turordning och vänta på sin tur. Respekt till sina kompisar. 

Bild från Google


Barnen har även uppmärksammat att vi har sortering av plast/kartong/papper. De har önskat att få stötta oss med. Vilket de självklart får göra. De följer med oss till vår återvinningsplats på smaragden och slänger med oss pedagoger.

Barnen har hjälper även till med sorterat leksaker i färg/typ (hink/bilar/spade etc.) och städar tillsammans med oss.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Barnen visar dag för dag större intresse för böcker och sånger. Vi läser mycket böcker tillsammans. Barnen tar även egna initiativ till att hämta böcker samt återberättar även själva till oss pedagoger och kamrater.


Vi för även boksamtal och reflekterar med barnen under högläsningarna samt när vi visar via polyglutt eller annat pedagogiskt material på projektor.

 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar