Sidor

fredag 28 mars 2025

VECKA 9-13 - SMARAGDEN

 

Sammanfattning av vecka 9-13

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Dessa veckor har barnen njutit av den fina solen, de har uppmärksammat att det börjar bli varmare, de vill gärna ta av sig vantar, mössor, inte ha på sig overallen etc. vi uppmuntrar till att ta på sig kläderna och tar på dem efter väder. Se gärna över era barns kläder så det finns exempel skal kläder, jacka med täckbyxa, eventuellt fleece, lättfodrade vårskor.


Barnen uppskattar detta väder och frågar gärna om att få gå ut och leka. Vi spenderar mer tid ute nu på både förmiddagar och eftermiddagar.



Tillsammans bygger vi sandkakor, bakelser, slott, springer runt och leker, lägger sig på gräset, känner det, vill gärna läsa böcker ute, arbeta med projektet ute, pratar om molnen och flygplanen ute etc.


Vi har även utforskat närområdet och tagit med oss projektarbetet ut på äventyr. Babblarna och boken Dadda hälsar på har till exempel fått följa med till videparken.



Skapande verkstad med deg, barnen visar stort engagemang och intresse för att arbeta med vår egengjorda playdough deg. Här skapas det allt från djur, kakor, mat/bakelser, leksaker etc. det finns inget stopp på fantasin. J



Matematik, Teknik, Digitalisering:

Sitta i lådor, undersöka antal, räkna, lära sig lägesord/prepositioner, ordningsföljd när vi tar på oss kläder, ja listan är lång för matematiken och tekniken i förskolan.





Gubben i lådan har blivit en populär låt/ramsa bland barnen. De vill gärna sitta i lådan med en filt på huvudet. 


I denna aktivitet tränar barnen på sin föreställningsförmåga och fantasin, matematik: genom att tänka rymd, sitta i saker, avstånd, volym, form etc. d.v.s. geometri.



Bygga högt och brett med stort duplo, mellan duplo, mjuka klossar, stora rör, etc.




Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Värdegrundsarbete etc. sker dagligen på en förskola. Vi arbetar tillsammans med barnen med frågorna:


Hur ska jag vara som kompis? Hur/vad ska jag göra om en kompis är ledsen? Hur ska jag göra när jag vill till exempel ha själv en leksak? Hur samarbetar jag med mina kompisar, när är det min respektive deras tur?



Intresset för att hjälpas åt och få små uppdrag blir bara större och större, barnen hjälper till mer med städningen, dukningen, plocka bort gamla mjölkpaket och hjälper till att slänga dem på smaragdens återvinning etc.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Böcker läses i olika miljöer då barnen efterfrågar läsning. Vi sitter på stolar vid borden, på mattorna, på golvet, i sofforna, i lilla biblioteket etc. Vi har uppmärksammat hur barnens språk blommar mer och mer.


Barnen återberättar det vi läser till oss eller kamraterna, ställer frågor utifrån böckernas innehåll, läser böckerna själva utifrån det dem kommer ihåg till sina kamrater samt frågar efter fakta, exempel en larvs livscykel till en fjäril. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar