Sidor

fredag 15 mars 2024

VECKA 10-11 - SMARAGDEN 2024

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Dessa veckor har vi utforskat vår närmiljö, gått promenader till närområden, lekparken och skogen. Detta har uppskattas av barnen, de har visat glädje, entusiasm, nyfikenhet och lusten till att utforska.



 

Under våra utflykter har vi spanat efter vårtecken, jämfört storlek på blad, pinnar, känt på mossa, stenar, kvistar, buskar etc. Detta kommer vi att fortsätta undersöka.


 

Även olika tekniker har undersökts i det estetiska. Måla med akrylfärg, vattenfärg, tuschpennor, färgpennor, kritor, akrylfärg i plastficka etc. Barnen har nyfiket undersökt materialet på olika sätt.

Just nu undersöker vi de tre grundfärgerna röd, gul och blå i projektarbetet, men självklart används de andra färgerna också.

 

Barnen har även uppmärksammat att snön har smält och sanden börjat mjukna. Detta har lett till mycket grävande, skapande av sandkakor/slott och undersökande av sandlådan.

 

Vi har även undersökt såpbubblor, man kan inte ta eller hålla i bubblorna de spräcks. Bubblorna kan komma stora och små.


  

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Gunga har varit ett stort intresse för barnen, det krävs koordination, balans och teknik för att få till ett gung. Vi undersöker och försöker gunga tillsammans med kompisarna. Det krävs även koordination, balans och teknik för att åka och gå upp på rutschkanan.

 

Vi har räknat kaninerna i sagan fem små kaniner samt haft matematik/språksamlingar tillsammans i grupperna 1, 2 & 3.


 Magneternas egenskaper är också intressanta. De fastnar i varandra trots att de ser olika ut, har olika geometriska former och färger.

 


Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Rörelserummet är ett rum som barnen älskar att utforska. Här blir det många härliga stunder, trots detta kan det ibland ske små konflikter. Här är det vårt uppdrag att prata och uppmuntra barnen till att vara bra kompisar och hur man ska fråga om man vill leka/ta en leksak.

 

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Bokläsning av olika former sker dagligen. Barnen börjar själva läsa i böckerna utifrån bild eller utifrån deras minne, vad de kommit ihåg av när vi/ni läst för dem.

Barnen har även börjat återberätta våra sagor/berättelser som vi har i projektarbetet.  Både fem små kaniner, babblarna, igelkotten, ballongerna och aporna. 































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar