fredag 18 oktober 2024

VECKA 42 - SMARAGDEN 2024

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har barnen varit ute och utforskat vår utomhusmiljö på Smaragden. Sandkakor har byggts och mosats, vi har utmanat oss själva i balansen genom att klättra upp på stegen för att komma upp till rutschkanan. Barnen har även öst och hällt i vattenpölarna samt uppmärksammat att det skett ett väderomslag. Exempel under förmiddagarna kan det vara kallt, och under eftermiddagarna varmare, ”vitt ute idag” (frost på marken och gräset), ”oooo kallt”, ”oj nu kom solen fram, ååååh va mysigt” (varit mulet under dagen och solen tittar fram och det blir ljust).


 

En del av barngruppen har utforskat sin närmiljö. De har besökt skogen vid Himmelstalund. Under detta besök undersökte barnen blad, stenar, mossa, träd, svamp etc. Det blev också träning på att gå i olika svårtillgängliga miljöer.

Estetiska uttrycksformer, en del av barnen har även denna vecka fått möjligheten att under reflektion rita av babblarna. Under denna tid reflekterade barnen om vilka känslor som babblarna haft under vår bokläsning av boken ”Varför då babblarna?”. ”Dadda glad”, ”diddi trött”, ”bobbo, bobbo dä, bobbo glad”. Barnen kunde även under denna reflektion relatera känslorna till sig själva samt till vad de gör/känner här på förskolan och hemma.

 

 bild från Google

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Barnen har fått möta olika tekniker för att utforska exempel magneter – kylskåpsmagneter sitter bra på kylskåp och ihop med varandra. Andra magneter vi har som är lite starkare används vid bordsaktivitet, dessa går inte att sätta ihop om de inte är åt ”rätt håll”.


Polyglutt samt reflektion av bilder och filmer sker via digitalisering där barnen kan återkoppla vad som skett under dagen.

 

Barnen visar även större intresse för djur & fiskar. Vi har härliga diskussioner tillsammans med barnen när avslappningsmusik är igång.  

 

 

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi arbetar mycket tillsammans både under projekttiden samt under vardagen om hur vi är mot varandra.

Bokläsning sker dagligen, med val av böcker som är relaterade till värdegrund/normer & värden.

Vi har uppmärksammat att barnen nu kan själva relatera till olika känslor mer samt hur man ska bemöta kamrater.



En grupp arbetar med kroppsuppfattning, vilka kroppsdelar har jag, vad har vi dessa kroppsdelar till? Vi sjunger rörelsesånger tillsammans där vi benämner våra kroppsdelar. Vi har även introducerat en ny namnsång. Barnen uppskattar att höra sitt eget och kompisarnas namn sjungas. Med denna form av undervisning stärker vi både gruppen och den egna självkänslan.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Barngruppen har visat ett stort engagemang och intresse för bokläsning, vi märker att många barn blir lästa för hemma. Fortsätt så ni gör ett väldigt bra jobb för era barns språkutveckling. Har ni några tips på böcker dela gärna med er till oss. Era barns favoritbok, en bok ni tycker passar förskolan etc.


Bild från Google

Polyglutt är ett bra verktyg för förskolan, vi använder appen för att läsa för barnen via projektor. Denna används både i projektarbetet samt under andra tillfällen.

Barnens språk har blommat sen starten på terminen, hoppas att ni också har uppmärksammat detta. Daglig läsning samt vardagliga dialoger tillsammans med barnen pågår ständigt. Vi sitter tillsammans och läser flera böcker och för en dialog kring vad vi läst eller vad som skett/kommer att ske. 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar