Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Denna vecka har barnen varit ute och utforskat vår utomhusmiljö på Smaragden. Sandkakor har byggts och mosats, vi har utmanat oss själva i balansen genom att klättra upp på stegen för att komma upp till rutschkanan. Barnen har även öst och hällt i vattenpölarna samt uppmärksammat att det skett ett väderomslag. Exempel under förmiddagarna kan det vara kallt, och under eftermiddagarna varmare, ”vitt ute idag” (frost på marken och gräset), ”oooo kallt”, ”oj nu kom solen fram, ååååh va mysigt” (varit mulet under dagen och solen tittar fram och det blir ljust).
En del av barngruppen har utforskat sin
närmiljö. De har besökt skogen vid Himmelstalund. Under detta besök undersökte
barnen blad, stenar, mossa, träd, svamp etc. Det blev också träning på att gå i
olika svårtillgängliga miljöer.
Estetiska uttrycksformer, en del av barnen har även denna vecka fått
möjligheten att under reflektion rita av babblarna. Under denna tid reflekterade
barnen om vilka känslor som babblarna haft under vår bokläsning av boken ”Varför då babblarna?”. ”Dadda glad”, ”diddi trött”, ”bobbo, bobbo
dä, bobbo glad”. Barnen kunde även under denna reflektion relatera känslorna
till sig själva samt till vad de gör/känner här på förskolan och hemma.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Barnen har fått
möta olika tekniker för att utforska exempel magneter – kylskåpsmagneter sitter
bra på kylskåp och ihop med varandra. Andra magneter vi har som är lite
starkare används vid bordsaktivitet, dessa går inte att sätta ihop om de inte är
åt ”rätt håll”.
Polyglutt samt reflektion av bilder och filmer sker via digitalisering där barnen kan återkoppla vad som skett under dagen.
Barnen visar
även större intresse för djur & fiskar. Vi har härliga diskussioner
tillsammans med barnen när avslappningsmusik är igång.
Värdegrundsarbete, normer och
värden, hållbar utveckling och identitet:
Vi arbetar mycket
tillsammans både under projekttiden samt under vardagen om hur vi är mot
varandra.
Bokläsning sker
dagligen, med val av böcker som är relaterade till värdegrund/normer & värden.
Vi har uppmärksammat
att barnen nu kan själva relatera till olika känslor mer samt hur man ska
bemöta kamrater.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Barngruppen har visat ett
stort engagemang och intresse för bokläsning, vi märker att många barn blir
lästa för hemma. Fortsätt så ni gör ett väldigt bra jobb för era barns
språkutveckling. Har ni några tips på böcker dela gärna med er till oss. Era barns
favoritbok, en bok ni tycker passar förskolan etc.
Polyglutt är ett bra verktyg för förskolan, vi använder appen för att läsa för barnen via projektor. Denna används både i projektarbetet samt under andra tillfällen.
Barnens språk har blommat
sen starten på terminen, hoppas att ni också har uppmärksammat detta. Daglig läsning
samt vardagliga dialoger tillsammans med barnen pågår ständigt. Vi sitter
tillsammans och läser flera böcker och för en dialog kring vad vi läst eller
vad som skett/kommer att ske.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar