fredag 8 november 2024

VECKA 44-45 - SMARAGDEN 2024

 

Vecka 44-45

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Barnen frågar efter att rita och måla, vi erbjuder estetiska material till dem, de ritar och skapar tillsammans, vill att vi pedagoger ritar något åt dem så att de sedan ritar på den teckningen eller ritar av.

 

Utomhus skapar vi sandkakor och känner på de olika underlagen som finns i naturen, blött gräs, mjuk och kall sand, varmt i solen, kallt i skuggan.

Under dagarna tittar vi ut genom fönstret och vi pratar om vädret. Ibland är det mörkt och barnen säger, det är inte kväll? ska vi sova nu? Även tvärtom när det är ljust ute och vi pratar om att man kan vara trött. Nej det är inte mörkt ute du ska inte sova.

 

Fantasi och föreställningsförmåga:

Vi introducerar nya aktiviteter till barnen, en magnettavla med Babblarna och en aktivitet ”vems näsa”. Här får barnen använda sin fantasi och föreställningsförmåga för att kunna lista ut vem eller vad som gömmer sig bakom magneten eller vems näsa det är.


Barnen är väldigt engagerade, visar engagemang, de försöker verkligen gissa. Vi reflekterade även tillsammans och pratade om var saker skulle stå/sättas/hur många. 

De diskuterade med varandra och försökte komma till ett gemensamt beslut. Kom de inte överens nöjde de sig i alla fall med sitt eget argument/förklaring.

 

 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Vi arbetar tillsammans med att räkna föremål, kompisar under möten, kroppsdelar, frukter etc.

 

Under Halloween firade vi tillsammans med dans, musik, rörelse aktiviteter, spöket Laban och annorlunda frukt, detta uppskattades av barnen. Alla var aktiva på olika sett, några i dans, några försökte härma och hitta rätt teknik i dans/rörelse som vi pedagoger & kompisar gjorde.


Bokläsning sker via projektor samt i barngrupp, detta sker dagligen eftersom de visar ett större intresse. För att kunna nå ut till alla använder vi oss av både böcker och digitala verktyget polyglutt.

 

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Denna rubrik är något man arbetar med dagligen, exempel hur man är som kamrat, vänta på sin tur, vem är jag? vad får jag? och får jag inte göra? etc. är ett vardagligt arbete i dessa åldrar.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Engagemanget och intresset för bokläsning är stort, vi läser på barnens egna initiativ samt under projektarbetet.

Besök till bibliotek kommer ske oftare så att materialet byts ut och att barnen får möjlighet att se biblioteksmiljön.

Språk och kommunikationen har ökat sedan bokläsningen kommit igång ordentligt.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar