fredag 29 november 2024

VECKA 47-48 - SMARAGDEN 2024

 


Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Dessa veckor har barnen utforskat utomhusmiljön genom att skapa sandkakor, även rasa dessa och säger då oooojjjj, sedan bygger dem en till. Under detta undersökande räknar barnen även hur många sandkakor bygger.



Det estetiska skapandet har även ökat genom att barnen ritar och skapar flera teckningar. Vissa berättar vad de ritar medan andra tar sin teckning och river, skrynklar ihop den. Detta är också en form av utforskande.

 Matematik, Teknik, Digitalisering:

Bygg och konstruktion är ett intresse, nytt stort duplo samt nya magnetiska byggklossar har gett barnen möjlighet att kunna utforska sina kunskaper. Bygga höga torn, bygga högt utan att det rasar, skapa större konstruktioner så som hus, blanda material, brett, på olika sett mm. Allt för att kunna utforska och utveckla sin fantasi och föreställningsförmåga.

 


Under dessa aktiviteter, även under sandskapandet utomhus, räknar vi, benämner prepositioner, pratar och benämner matematiska begrepp etc.

 

Bygg och konstruktion 

Digitaliseringen har även tagit en större del i vårt projektarbete. Vi använder oss av projektorn för att arbeta med barnens fantasi och föreställningsförmåga. Vi läser böcker där barnen får möjlighet att reflektera över om exempel något/vem som gömmer sig bakom en växt, föremål etc.

 

Samarbeta - bokläsning och utforskande

Även använt oss av siluetter samt djur där vi zoomar in för att sedan gissa vem det är.

Fantasi och föreställningsförmåga

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet är något vi arbetar med dagligen och ihållande.

 

Samarbeta med magneterna

Frågor som vi arbetar med är exempel: hur man är som kamrat, vänta på sin tur, vem är jag? vad får jag? och får jag inte göra? etc. är ett vardagligt arbete i dessa åldrar.

Även respekten till varandras byggen, teckningar, skapande, lek, känslor mm arbetar vi med dagligen.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Som vi nämnt ovan använder vi oss mer av böcker i vardagen, och nu även introducerat det under projektarbetet. Vi har uppmärksammat att barnens språkande kommit igång mer och de har lättare att uttala sig med ord, kroppsspråk, mimik, gester etc.


Sagan om den lilla, lilla gumman, var är Babbas saker?  Var är Babblarnas leksaker? Tittuuut Babblarna, Tut, tut Tage! etc. Dessa är några böcker vi använt oss av i vårt projekt.


Med hjälp av att utforska fantasi och föreställningsförmåga får barnen mer möjlighet att utveckla sitt språkande. Vi ser mer diskussioner under vårt projektarbete som leder till reflektion tillsammans.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar