fredag 21 februari 2025

VECKA 8 - SMARAGDEN

 


Sammanfattning av sportlovsveckan J

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Under denna vecka har barnen bakat sockerfria kokosbollar. Detta uppskattades av barnen. De smakade på smeten, rullade effektivt, runda, avlånga kokosbollar, under rullandet reflekterade med varandra om kokosbollarna. Under mellanmålet fick barnen smaka på sina kokosbollar, och de som gick innan, fick sin dagen efter, eller med sig hem. J

Tillsammans har vi utforskat naturen utomhus, snön kommer och går. Barnen uppmärksammar detta och reflekterar det med oss. Sanden är fortfarande hård, men ibland kan man gräva lite. Det börjar komma vattenpölar, vi kan ta våra hinkar och spadar och skopa upp vatten. Även rubinen har varit tillsammans med oss på gården där barnen har kunnat mötas och leka tillsammans.

Denna vecka har de även målat med vattenfärg och färgpennor. Teckningar har satts upp samt skickats hem. Större och större intresse för det estetiska börjar blomma hos barnen.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Såpbubblor har också fångat barnens engagemang och intresse. Allt från att vi pedagoger blåser till att vi hämtat vår såpbubbelmaskin. Barnen poppar bubblorna, känner på dem, räknar visar kamraterna, berättar för er vårdnadshavare när ni kommit att vi arbetat med bubblor. Barnen har även fått undersöka såpbubblor med såpbubbel bakgrund via projektorn. 


Detta gav dem en AHA-upplevelse. De försökte känna på såpbubblorna, men de gick inte att spräcka. Barnen har även dansat till den lugna musiken som finns till såpbubbelvideon.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Barnen har även undersökt rörelserummet, här har de varit i full gång, åkt rutschkana, byggt med klossar, lekt med bollar, busat, lekt och samarbetat med varandra. 


Det har var mycket glädje och skratt denna vecka som vi ser fram emot att höra nästa med J det är väldigt fint att se barnen samarbeta och reflektera såhär denna vecka. Vi ser resultat och progression i vårt värdegrundsarbete.  


Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Högläsningen sker fortfarande dagligen, vi har uppmärksammat att barnens språk dag för dag kommer mer. Allt ifrån att säga brum brum, till fler ords meningar. Att läsa för sina barn utvecklar deras ordförråd därför är det viktigt för oss att vi läser här på förskolan och att ni läser hemma tillsammans med era barn, både på svenska och sitt modersmål. 



Kom gärna med förslag, berätta, skicka e-post eller kommentera här på bloggen vilka böcker era barn tycker om att läsa.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar