Sammanfattning av vecka 41
Barnen visar fortsatt intresse för kastanjer. De används i många olika lekar och några barn ville samla många och fick förslaget att fylla spårvagnen. ”Då kan man ju bada i kastanjer”. Detta väckte stort engagemang hos hela barngruppen som ägnade mycket tid åt att hjälpas åt att samla in och hälla i kastanjer.
Vi har också fortsatt med våra bokstäver och haft flera mattesamlingar där vi har jobbat med att jämföra antal med bild och konkreta material.
Barnen skapade en affär.
De bryggde kaffe till varandra.
Vecka 42
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Under veckan
har sista gruppen fått observera kastanjeträden, de har uppmärksammat att de
inte är helt gröna längre, samt att det knappt finns några kastanjer kvar i
trädet.
Barnen skissade av de fyra kastanjeträden nere vid Haga pizzeria där de även upptäckte en växt som vi inte kunde identifiera. Barnen kallar den för ”gurka” som är deras slutsats, den ser ut som en, grön, men hård.
Barnen har även skapat fladdermöss, pumpor och igelkottar.
De försöker även komma på hur vi ska kunna skapa ett hus av kastanjerna till Älvan Mynta (vår nisse) som förhoppningsvis kommer på besök till december.
Barnen har även använt kroppen när vi arbetat med bokstäver, exempel Cykla med benen i luften (Cykla=C)
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Vi räknar hur
många taggar igelkotten har på vår kastanj, hur många bokstäver vi har i våra
namn, hur många kastanjer som behövs för att bygga en bokstav. Barnen tar även
foto med hjälp av våra kameror.
Vi lyssnar på pedagogiska/fakta/värdegrunds böcker och pedagogiska filmer.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Denna vecka har barnen arbetat med värdegrunden. Vi har hittat en härlig kompispromenad där barnen får turas om, reflektera tillsammans, berätta egna saker om sig själva, sina känslor, få vara in lyssnande, turtagning, hur man är som kamrat, skapa saker till varandra, sånguppträdanden etc.
Kompispromenaden har varit väldigt uppskattat. Vi har flera idéer på hur vi kan utveckla denna och skapa mer gemenskap. Har ni tips på bra aktiviteter kring värdegrund? Skriv gärna dem i en kommentar här i bloggen. Exempel på svar: ”Vad är det som gör dig glad?” ”När jag berättar sanningen och allt ordnar sig tillslut”. ”När jag läser med mamma och pappa hemma” ”När jag leker med min kompis” ”När jag åker till Kolmården”.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Barnen har
arbetat flitigt med bokstäver. Nu lämnar vi bokstäverna Aa och Bb lite bakom oss
och introducerar bokstaven Cc. Vi ser att intresset att bokstavsintresset finns
och blommar mer och mer hos alla. Ark och olika sorters material för bokstavs
skapande och tränande finns lättillgängligt.
Barnen undrar om ni hemma kan skriva ner ord som börjar på Cc, självklart om barnen önskar att få skriva ner ord på Aa och Bb går det även bra.
Barnen har varit nere i rörelserummet där de fått skapa bokstäver på olika sätt. Genom att bygga via kroppen, använda olika material så som band, stora kuddar etc. detta var väldigt uppskattande av barnen och de ser fram emot att få göra om detta igen.
En grupp har även fått möjligheten att gå till biblioteket, detta har spridits i gruppen och fler pratar om att de vill gå. Vi kommer fortsätta med att besöka biblioteket och närmiljön. Barnen fick välja böcker, samt att vi bett biblioteket lägga undan projektinriktade böcker. Dessa böcker har vi börjat läsa, samt att barnen själva fått ta böcker och läser för varandra.
Högläsning är väldigt viktigt för barnen och deras utveckling både på svenska samt sitt modersmål. Högläsning ökar barnens ordförråd, ger dem möjlighet till att reflektera skapa förståelse för saker och ting. Vi ger dem verktyg genom att läsa. En människa behöver kunna 50 000 ord för att klara av det vardagliga livet. Ca 80 % av barns vokabulär kommer från att bli läst för eller läsa själv.
Kompispromenaden är språkutvecklande när de får berätta för varandra samt sjunga sångtexter i form av små uppträdanden. Att lära sig lyssna till varandra, hålla fokus och uppmärksamhet under tiden man väntar på sin tur. Att uppträda för varandra förstärker deras självkänsla och ger trygghet i gruppen. Barnen får själva välja om de vill uppträda eller inte och om de vill det finns möjlighet att göra det själv, två och två eller i lite större grupp. Barnen får välja vilken sång de önskar sjunga.
Hej! Tack för en fin stund igår på föräldramötet, det var väldigt kul att se och höra mer om hur ni jobbar. Jag har frågat Maltes mormor om växten med ”gurkor” och hon tror att det är pipranka. Kolla länken om det verkar stämma: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pipranka
SvaraRaderaTrevlig helg!
/Matilda Svanberg
Hej Matilda, det ser ut som om det stämmer, att det är de "gurgor" vi sökt efter.
SvaraRaderaTusen tack för att ni funnit detta. Vi kommer att dela med detta med barnen på Topasen.
Vi tack själv för ett underbart bemötande, delaktighet och trevligt möte från er alla vårdnadshavare. Vi ser fram emot nästa =)
MVH Topasen