fredag 1 december 2023

VECKA 47-48 SMARAGDEN

 


Sammanfattning av vecka 47-48

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

 

Under vecka 48 har det kommit härlig snö som barnen fått undersöka. Det är kallt, men ändå härligt. Vi undersöker på olika sätt, det blir blött, kallt, isigt, vattnigt etc. 

Vi tog även tillfället i akt för att hålla oss varma. Disco utomhus med härlig musik. Vecka 47 härlig promenad i vårt närområde, Eneby.



 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

 

Barnen har under dessa veckor arbetat med memory, siffror, djur, prepositioner och färger. Memory genom bilder på sig själva. Grupp 1 och 2 arbetat på olika sätt med dessa memory. Ena gruppen utifrån memory-regler och andra gruppen fick leta fram sina kompisar på bilden och träna namn.




Grupp 3 har arbetat med babblarnas färger, teckenspråk, samt våra färgade elefanter som har siffror på sig, vi arbetade med siffrorna 1-5. Barnen har även fått lyssna på böcker via vår digitala app Polyglutt. Läs mer på språk. Färgen gul och röd snappades upp snabbt, guuuu, rööö.



När tecken för färg och siffror användes tittade barnen och skrattade, försökte härma både tecken och ljuda orden. Vi upplevde att barnen uppskattade denna övning.


 

Prepositioner: grupp 1, har under veckan fått leta efter djur som pedagogerna gömt i miljön, djuren var gömda – bakom/framför/under/på. För att stötta i barnens språkande använde pedagoger djurens namn, tecknet för djuret, samt fotografier på miljön som finns på smaragden.

 

Grupp 1 har även arbetat med para ihop strumpor. Reflekterat, undersökt färger, material, utseende, matematik, teckenspråk etc.

 

Under veckorna har även barnen fått undersöka digitalisering genom, skuggor och färg (overheadapparat), projektor riktat långt ner så att man kan känna den och gå fram och se allt stort.

 

Vi har uppmärksammat att barnen är intresserade av färg, geometriska former, siffror etc. Detta kommer vi att fortsätta att arbeta med.  

 

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Barnen har under veckorna tränat på att rita, lära känna materialet som pennor/kritor, rita på sitt papper inte andras, låta kompisarna ha sina egna pennor och inte ta alla. Vi tränar på turtagning, att dela med sig och visa respekt för varandra.

Grupp 2 fick möjlighet att undersöka rörelserummet. Under denna vistelse fick barnen arbeta med bollar, bygga, känna på sensory-material. Här fick barnen träna på att dela med sig av materialet, respekt till varandra, vänta på sin tur, träna på ömsesidighet till varandra etc. barnen uppskattade denna aktivitet och vi kommer besöka rörelserummet flera gånger.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vecka 47 tog vi en promenad till biblioteket för att låna nya böcker. Dessa har barnen läst själva samt tillsammans med pedagog under veckorna.

Högläsning, titta i böckerna själv och digital böcker från polyglutt är väldigt populärt hos barnen.  Vi uppmuntrar till läsning, bjuder in i fri lek samt under projekt.



Grupp 3 har läst Fingerresan på storskärm med babblarna. Figurerna från babblarna användes och följde med o hela resan istället för fingrar. Barnen visa engagemang, pekade och nämnde figurer samt försökte benämna färgerna, guuu (gul) var en färg de snappade upp snabbt. 


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar