Sammanfattning av vecka 47-48
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Under vecka 48 har det kommit härlig snö som barnen fått undersöka. Det är kallt, men ändå härligt. Vi undersöker på olika sätt, det blir blött, kallt, isigt, vattnigt etc.
Vi tog även tillfället
i akt för att hålla oss varma. Disco utomhus med härlig musik. Vecka 47 härlig
promenad i vårt närområde, Eneby.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Barnen har under dessa veckor arbetat
med memory, siffror, djur, prepositioner och färger. Memory genom bilder på sig
själva. Grupp 1 och 2 arbetat på olika sätt med dessa memory. Ena gruppen
utifrån memory-regler och andra gruppen fick leta fram sina kompisar på bilden
och träna namn.
Grupp 3 har arbetat med babblarnas färger, teckenspråk, samt våra färgade elefanter som har siffror på sig, vi arbetade med siffrorna 1-5. Barnen har även fått lyssna på böcker via vår digitala app Polyglutt. Läs mer på språk. Färgen gul och röd snappades upp snabbt, guuuu, rööö.
Prepositioner: grupp 1, har under veckan
fått leta efter djur som pedagogerna gömt i miljön, djuren var gömda – bakom/framför/under/på.
För att stötta i barnens språkande använde pedagoger djurens namn, tecknet för djuret,
samt fotografier på miljön som finns på smaragden.
Grupp 1 har även arbetat med para ihop
strumpor. Reflekterat, undersökt färger, material, utseende, matematik,
teckenspråk etc.
Under veckorna har även barnen fått
undersöka digitalisering genom, skuggor och färg (overheadapparat), projektor
riktat långt ner så att man kan känna den och gå fram och se allt stort.
Vi har uppmärksammat att barnen är intresserade
av färg, geometriska former, siffror etc. Detta kommer vi att fortsätta att
arbeta med.
Värdegrundsarbete,
normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Barnen har under veckorna tränat på att rita, lära känna materialet som
pennor/kritor, rita på sitt papper inte andras, låta kompisarna ha sina egna
pennor och inte ta alla. Vi tränar på turtagning, att dela med sig och visa
respekt för varandra.
Grupp 2 fick möjlighet att undersöka rörelserummet. Under denna vistelse
fick barnen arbeta med bollar, bygga, känna på sensory-material. Här fick
barnen träna på att dela med sig av materialet, respekt till varandra, vänta på
sin tur, träna på ömsesidighet till varandra etc. barnen uppskattade denna
aktivitet och vi kommer besöka rörelserummet flera gånger.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Vecka 47 tog
vi en promenad till biblioteket för att låna nya böcker. Dessa har barnen läst
själva samt tillsammans med pedagog under veckorna.
Högläsning,
titta i böckerna själv och digital böcker från polyglutt är väldigt populärt
hos barnen. Vi uppmuntrar till läsning,
bjuder in i fri lek samt under projekt.
Grupp 3 har
läst Fingerresan på storskärm med
babblarna. Figurerna från babblarna användes och följde med o hela resan
istället för fingrar. Barnen visa engagemang, pekade och nämnde figurer samt
försökte benämna färgerna, guuu (gul) var en färg de snappade upp snabbt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar