Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Dessa veckor
har vi utforskat vår närmiljö, gått promenader till närområden, lekparken och skogen.
Detta har uppskattas av barnen, de har visat glädje, entusiasm, nyfikenhet och
lusten till att utforska.
Under våra utflykter
har vi spanat efter vårtecken, jämfört storlek på blad, pinnar, känt på mossa,
stenar, kvistar, buskar etc. Detta kommer vi att fortsätta undersöka.
Även olika
tekniker har undersökts i det estetiska. Måla med akrylfärg, vattenfärg, tuschpennor,
färgpennor, kritor, akrylfärg i plastficka etc. Barnen har nyfiket undersökt
materialet på olika sätt.
Just nu
undersöker vi de tre grundfärgerna röd, gul och blå i projektarbetet, men självklart
används de andra färgerna också.
Barnen har
även uppmärksammat att snön har smält och sanden börjat mjukna. Detta har lett
till mycket grävande, skapande av sandkakor/slott och undersökande av
sandlådan.
Vi har även
undersökt såpbubblor, man kan inte ta eller hålla i bubblorna de spräcks. Bubblorna
kan komma stora och små.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Gunga har
varit ett stort intresse för barnen, det krävs koordination, balans och teknik
för att få till ett gung. Vi undersöker och försöker gunga tillsammans med
kompisarna. Det krävs även koordination, balans och teknik för att åka och gå
upp på rutschkanan.
Vi har räknat
kaninerna i sagan fem små kaniner samt haft matematik/språksamlingar
tillsammans i grupperna 1, 2 & 3.
Magneternas egenskaper är också intressanta. De fastnar i varandra trots att de ser olika ut, har olika geometriska former och färger.
Värdegrundsarbete, normer och
värden, hållbar utveckling och identitet:
Rörelserummet är
ett rum som barnen älskar att utforska. Här blir det många härliga stunder,
trots detta kan det ibland ske små konflikter. Här är det vårt uppdrag att
prata och uppmuntra barnen till att vara bra kompisar och hur man ska fråga om
man vill leka/ta en leksak.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Bokläsning av olika former
sker dagligen. Barnen börjar själva läsa i böckerna utifrån bild eller utifrån
deras minne, vad de kommit ihåg av när vi/ni läst för dem.
Barnen har även börjat
återberätta våra sagor/berättelser som vi har i projektarbetet. Både fem små kaniner, babblarna, igelkotten, ballongerna
och aporna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar