fredag 11 oktober 2024

VECKA 33-41 SMARAGDEN 2024

 

Hej och varmt välkomman till Smaragdens bloggsida.

Här kommer en sammanfattning från vecka 33-41.

 

Vi är väldigt glada och tacksamma för att få ta del av ert/era barns vardag, vi lär oss något nytt tillsammans varje dag. Sedan uppstart i augusti har fokus varit på normer & värden (värdegrundsarbete), hur vi är mot varandra, mot nya, hur vi delar med oss, och på så sätt skapa en trygghet hos barnen och i gruppen etc.

Dessa veckor har barnen utforskat våra miljöer på olika sätt. Exempelvis måla och rita, bygga och rasa och undersöka vår närmiljö, möta varandra från fjärilen och humlan, besöka rubinen vid öppning och stängning etc.  

Miljöerna undersöks fortfarande. Vi finner alltid nya saker att utforska.

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

 

Barnen utforskar vår utomhusmiljö, de bygger sandkakor, räknar dessa, undersöker vattenpölar. De har även visat större intresse för våra närmiljöer. Vi satsar på att kunna erbjuda våra barn på flera utflykter till parker, skog, bibliotek etc.

 Under veckorna har barnen även undersökt pennor, kritor, färger etc.

De frågar och visar att de gärna vill måla/rita med oss. Försöker berätta för oss va de ritat samt ritar/målar efter ett uppdrag som de fått.


 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Barnen undersöker matematiken genom att bygga, balansera, rasa, lägga pussel, känna på materialet, rita, måla, utforska speglarna, ljusbordet etc.

 

Vi benämner matematiska termer och tycker det är viktigt för barn att i tidig ålder möter matematiken på olika sätt.



 Digitalisering och teknik, vi utforskar gärna dessa tillsammans med era barn. Ett av våra mål är att återkoppla till barnen vad de gjort under en aktivitet/dag/vecka. Vi reflekterar genom att via projektor visa filmer och fotografier som tagits.

 Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Inskolningarna har varit i full gång och flutit på. Barngruppen börjar landa och finna sig själva, sin trygghet hos varandra och hos oss.


Projektarbetet har påbörjats där vi arbetar i mindre grupper. Vi blandar barn från fjärilen tillsammans med barn från humlan. Grupparbeten sker i 2-3 grupper, med två fasta pedagoger. Grupperna delas även ibland i mindre grupper.


Vi utgår från en nyfikenhetsfråga ”hur visar barn öppenhet mot varandra”

En av våra aktiviteter i vår undervisning är att rulla boll till varandra. Här har vi uppmärksammat att barngruppen är väldigt samarbetsvilliga, hjälpsamma och nyfikna tillsammans. Vi övar på att turas om, vänta på sin tur, hur man tar kontakt med kamrater, lär sig kompisarnas namn, hur man delar med sig etc.  

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vi har uppmärksammat ett större intresse för böcker hos era barn. Barnen läser själva, tillsammans med oss, till kamrater, lyssnar på polyglutt etc. 


De kommer självmant till oss med böcker, och/eller samlas direkt hos en pedagog när den börjar läsa en bok. Tack vare intresset för böckerna har vi uppmärksammat att fler barn börjar använda sig av sina ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar