fredag 7 februari 2025

Topasen

 

Språk och kommunikation

Vår nyfikenhetsfråga som vi arbetar efter är: Hur kan vi som pedagoger stödja barnens utforskande av sin egen kulturella identitet och intresse för andra kulturer, samtidigt som vi främjar deras språkutveckling och förståelse för skriftspråk och symboler?

Vi arbetar med sagan ”Bruno är borta”. Syftet med den är att ge barnen en möjlighet att reflektera över och öppna ett samtal om kulturell identitet och olika familjekonstellationer, samt vilka länder och språk barnen talar eller kan prata hemma. Under utbildningen arbetar vi med ramsor och bokstäver. Barnen får lyssna på A-B-C-böckerna och träna på att skriva bokstäver i sin egen skrivbok. Vi har hittills jobbat med bokstäverna A, B, C och D.


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

. Ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera,

.  Intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler

. Sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet. (Läroplan för förskolan).

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar