Gemensamt
Denna vecka har vi gemensamt kommit överens med
barnen om att vi startar med bokstaven A och även fortsätter med vårt
årstidsträd. Vi reflekterar även med barnen om att eventuellt gå någonstans där
det finns flera kastanjeträd. Någon av er som har förslag? Skriv gärna en
kommentar.
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Arbetet fortsätter som sagt i höstens anda. Topasen mörkblå skissar av kastanjeträdet med hjälp av olika material, börjar med blyerts ena dagen och fortsätter därefter med färgpennor andra.
Topasens alla barn observerar trädet noga, ser bladen, kastanjerna. Observerar att det finns kastanjer, de har taggar, trädet är fortfarande grönt, stammen och barken känns enligt barnen ”barkig och stenig” och ”den är brun”.
Vi har även lärt oss att röra armarna i en cirkel på olika sätt. Armarna innehåller 3 st A i ordet armarna.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Med hjälp av skolplus, andra digitala alfabets arbets-ark, uppdragskort, rörelsekort har vi utforskat våra bokstäver och kastanjer/kastanjeträdet.
Vi har räknat kastanjer som vi samlat in. Vi ser om dessa kastanjer räcker för att skapa en cirkel runt lilla kastanjeträdet, etc.
Barnens
reflektion 30 kastanjer räcker tyvärr inte till för att skapa en ring, vi måste
samla fler! Vilket eventuellt blir nästa veckas uppdrag.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling, identitet:
Paprikorna
måste planteras om, vi tar in dem till Topasen för att ta hand dessa i hopp om
att få paprikor under vintern/våren.
Språk och kommunikation, inflytande och självbild:
Bokstaven A är
vår start i läran om bokstäver. Vi prövar och utforskar olika arbets-ark för
att lära oss tekniken för att skriva A, samt var A finns och vilka ord A finns
i, hur den låter och kan låta. Vi tittar på pedagogiska program från UR och
Skolplus för att lära känna våra bokstäver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar