Gemensamt
Denna vecka har vi tvärat mörk- och ljusblå grupp
och skapat olika konstellationer för att skapa gemenskap och lära känna
varandra.
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Några barn var på utflykt för att undersöka andra kastanjeträd än de som vi har ute på gården. Vi fann fyra kastanjeträd vid skulpturen Splash, bakom Haga pizzeria. Barnen uppmärksammade att det finns fyra träd som har börjat skiftat färg, några mer än den andra.
Det var många kastanjer såklart som var i olika storlekar och något som förvånade oss, VITA kastanjer eller melerade brunvita kastanjer. Någon av er som vet varför de är vita? Kom gärna med era idéer och hjälp oss söka svar.
Detta var
något nytt för oss samt barnen. Vi ser fram emot nästa grupp som ska gå dit
nästa tisdag och hoppas på samma upptäckt samt nya upptäcker.
Barnen som var kvar på förskolan utforskade kastanjeträden och skissade av dessa med hjälp av blyertspennor. Detaljerade bilder skapades, med blad, kastanjer, taggar etc.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Vi räknar
kastanjerna som vi hittar på gården samt ute på utflykten. Barnen kommer fram
till att det är mååååånnngggaaa kastanjer.
De samlade
även kastanjer och lyckades få en ring runt det lilla kastanjeträdet. Barnen
visade glädje och entusiasm till att fortsätta arbeta med kastanjer.
Vi använder
oss av våra digitala verktyg för att vara medsökande pedagoger och för att
finna svar tillsammans med barnen. Den enda frågan vi än inte fått svar på är
varför var kastanjerna vita? Hjälp oss gärna med denna fråga.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Vi har
tillsammans reflekterat över hur man ska vara en bra kompis. Skapat en mind-map
och har daglig reflektion om hur man ska behandla varandra. Hur man ska leka,
hur vi bjuder in till exempel lek, hur vi pratar med varandra och vi pratar
inte elakt med och om varandra etc.
Här ser ni barnens mind-map och deras reflektion, detta är ett sätt att arbeta kring värdegrunden.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Några barn
känner sig färdiga med bokstaven A därför introducerar vi även bokstaven B. Vi
arbetar med olika ark som uppmuntrar barnen till att våga pröva på nytt. Det kan
vara svårt att skriva och att få pennan att göra som man tänkt. Men man ska
inte ge upp i första taget, utan kämpa på och be om hjälp av pedagog eller en
kamrat. Träna gärna hemma med era barn, detta är ett önskemål som barnen har.
Vi har olika ark med uppgifter som de själva får välja utifrån sitt eget intresse. De väljer att träna och göra samma ark flera gånger eller helt nytt när de känner sig färdiga.
Några barn
fick även använda sin fantasi och skapa teckningar på hur de tror att
kastanjeträden ser ut just nu. Utan att ha ett träd framför sig. Detta var en
utmaning att tänka utanför ramarna, Hur ska jag göra? Hur ser de ut? Sen blev
det även spännande att se resultatet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar