Sammanfattning vecka 44
Denna vecka var det höstlov. Vi har lagt projektet
åt sidan och umgåtts och haft trevligt genom mycket utevistelse, pysslande och
skapande. Barnen visar fortfarande intresset för att arbeta med bokstäver och
kastanjer samt pratar om höst och kastanjeträdet. Barnen har skapat bokstäver
samt geometriska former med kastanjer. Vi har även räknat att vi just nu har ca
400 kastanjer på Topasen.
Vecka 45
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Vi fortsätter i höstens anda. Barnen har varit iväg och upptäckt hösten på promenad i närområdet. Här har vi uppmärksammat på olika sätt hur hösten tagit form och visar sig i Haga/Eneby. Löv har fallit ner, de har ändrat färg, vi ser maskar, fåglar som äter i gräset och fåglar som flyger söder ut.
Under dessa promenader har barnen fått samla hem naturmaterial, som påminner dem om hösten eller är höst för dem, som vi tagit med till förskolan som nu ligger på tork.
I rörelserummet fortsatte vi att skapa bokstäver på olika sätt, med kroppen och med färgade band. Vi testade att skriva våra namn och andra viktiga ord.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Barnen räknar samt skapar bokstäver med hjälp av de 400 kastanjer som bara blir fler för var dag som går. Barnen hittar varje dag nya som vi tar in. I en av våra tvärgrupper skapades ett STORT C & D med hjälp av kastanjer.
Aktiviteten startade med att vi samlade kastanjer i olika behållare. Sen gissade vi vilken som innehöll flesta kastanjer. Ett utmärkt sätt att få in matematik i vardagen. Sen hällde vi ut kastanjerna för att se om vi hade gissat rätt.
I en annan sorterades materialet från höstpromenaderna i olika högar. Naturen ger oss mycket härligt material.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
I en av de 3 tvärgrupperna har vi arbetat med ett språkutvecklande värdegrundsarbete på ett lekfullt sätt. Vi har fått in turtagning, att lyssna in en berättelse samt vikten av att lyssna, ett aktivt deltagande och känslan att ingå i ett sammanhang genom rollspel. Till att börja med tilldelade roller. Leken mottogs med glädje av barnen.
Efter leken hade vi ett inkluderande samtal med barnen och de fick även se sig själva på film. De barn som ville fick skapa en egen saga på ett kreativt sätt med att rita en saga, klippa ut som ”klippdockor” och om de ville så fick de även berätta sagan i sin tvärgrupp.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Under våra
möten/avslappningar sker högläsning, samt under andra stunder under dagen.
Barnen uppskattar dessa stunder och bokdialoger skapas. Efter vårt
projektarbete sker reflektioner kring vad som skett under aktiviteterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar