fredag 18 november 2022

Vecka 46

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har barnen fått möjligheten att utforska sin natur ute på förskolan. Vi har arbetat med uppdragskort från Skogsmulle. Vi valde tillsammans ut några kort att arbeta med. Korten som valdes var: Krama ett träd, länge. Plocka upp fem skräp i naturen. Sitt helt tyst i några minuter och lyssna på naturen. Använd öronen – kan du höra fem olika ljud i naturen? Hitta något i naturen som är mjukt, hårt, blött, torrt, lent, skorvigt, tungt respektive lätt. Läs en bok i naturen. Hitta tre saker i naturen som börjar på B (vi gjorde om denna till skapa bokstaven C/D i naturmaterial).




Engagerade barn med entusiasm går runt på gården och fullföljer dessa uppdrag. De hjälps åt på olika sätt, några grupper arbetade helt självständigt medan andra önskade mer vägledning vilket vi självklart stötta med. Samarbete är ett område vi arbetar på tillsammans, hur vi kan bjuda in varandra till delaktighet.

Vi hör härliga reflektioner kring hur de ska göra för att skapa och följa uppdraget. Exempel – uppdraget Krama ett träd, länge. Innan utgång och på genomgången.

Barn ”Det finns inga träd ute på vår gård!”
Pedagog ”Är du säker på att det inte finns träd?”
Barn ”Aaa för jag har inte sett några!! De finns inga.”

Några barn höll med medan andra satt och tänkte, finns de verkligen inga träd eller finns det?? Självklart finns det fler träd och i olika storlekar uppmärksammade barnen så fort vi kom ut.

Barn ”ja jussst jaaa, de här träden, jag glömde dem!”

Här får vi en liten inblick i hur barn ibland kan tänka och vad de ser egentligen när de leker. Självklart är fokus på leken och kamraterna, de runt om finns ju bara där =).

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Barnen skapar sina sagor med hjälp av videofilmning och därefter får se dessa på storskärm eller Ipad. Den spelas upp och de reflekterar med varandra om vad de ser och sett.

Ute på gården använder sig barnen av olika tekniker på uppdragskorten för att lösa uppdragen de fått av skogsmulle. Olika material för att skapa bokstaven C, kastanjer, stenar, kvistar och grenar. 

Nere i rörelserummet skapar barnen själva en hinderbana med hjälp av olika material och geometriska mjuka klosskuddar.

Tvärgrupperna har även arbetat med olika arbets-ark för bokstaven C. detta har gjort så att barnen utforskat olika tekniker för att skriva bokstaven.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Skapa är ett av de stora intressena hos barnen i denna grupp. De skapar gärna med olika sorters material, allt från kartong, mjölkpaket, toarullar etc. Har ni tips på vad/hur vi kan skapa delge dessa gärna till oss. Samt om ni har material som inte används hemma och ni vill ta med hit för skapande tas det tacksamt emot. Vi arbetar med hållbar utveckling på förskolan, återbruka är ett steg mot det.

Värdegrundsarbetet sker kontinuerligt på alla förskolor och skolor. Vi arbetar vardagligen med hur vi ska samarbeta med varandra och hur vi ska vara som kamrat.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Sagorna lever vidare. De skapar nya sagor och får berätta sina sagor för sina kamrater. De använder sig av olika tekniker och material för att kunna skapa en saga. Exempel klippdockor, piprensare, silkespapper, äggkartonger, kartong etc. Detta för att kunna skapa en levande saga utifrån sin text och teckning.

Vi har även använt språkutvecklande aktivitetskort inomhus som ett av arbetssätten där det denna gång gick ut på att förklara olika saker för varandra. Vi fick reda på vilken erfarenhet barnen hade av olika saker och det blev även en ”lära känna varandra” aktivitet. Vi tränar på att lyssna på varandra och att vänta på sin tur. Barnen hade valfrihet att räcka upp handen och svara på frågan eller att bara lyssna in. Begreppet förklara gick vi igenom vad det betyder. Frågorna kunde exempelvis vara: Förklara hur man gör när man bygger en snögubbe, Förklara hur man gör när man lånar en bok, Förklara hur man gör en fruktsallad osv…


Vi arbetar fortfarande med bokstäverna C och D. Några barn behöver fortfarande utforska dessa bokstäver och arbeta vidare med dem. Vi arbetar med dessa genom att arbeta med olika ark, komma på ord som innehåller eller börjar/slutar på C/D. Ljudningen av bokstaven C, den kan låta som exempel K, S, Ch. Barnen skapar även bokstäverna med hjälp av våra kastanjer inomhus, samt utomhus då de använder olika sorters material.

Vi arbetar med högläsning, uppmuntran till att själv läsa böcker för varandra, använda vårt bibliotek som vi just skapat, arbeta bokstäver samt sagor, för att utmana och utveckla barnens språkutveckling.

 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar