Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Denna vecka
har barnen fått möjligheten att utforska sin natur ute på förskolan. Vi har
arbetat med uppdragskort från Skogsmulle. Vi valde tillsammans ut några kort
att arbeta med. Korten som valdes var: Krama
ett träd, länge. Plocka upp fem skräp i naturen. Sitt helt tyst i några minuter
och lyssna på naturen. Använd öronen – kan du höra fem olika ljud i naturen?
Hitta något i naturen som är mjukt, hårt, blött, torrt, lent, skorvigt, tungt
respektive lätt. Läs en bok i naturen. Hitta tre saker i naturen som börjar på
B (vi gjorde om denna till skapa bokstaven C/D i naturmaterial).
Engagerade
barn med entusiasm går runt på gården och fullföljer dessa uppdrag. De hjälps
åt på olika sätt, några grupper arbetade helt självständigt medan andra önskade
mer vägledning vilket vi självklart stötta med. Samarbete är ett område vi
arbetar på tillsammans, hur vi kan bjuda in varandra till delaktighet.
Vi hör härliga reflektioner kring hur de ska göra för att skapa och följa uppdraget. Exempel – uppdraget Krama ett träd, länge. Innan utgång och på genomgången.
Barn ”Det
finns inga träd ute på vår gård!”
Pedagog ”Är du säker på att det inte finns träd?”
Barn ”Aaa för jag har inte sett några!! De finns inga.”
Några barn
höll med medan andra satt och tänkte, finns de verkligen inga träd eller finns
det?? Självklart finns det fler träd och i olika storlekar uppmärksammade
barnen så fort vi kom ut.
Barn ”ja
jussst jaaa, de här träden, jag glömde dem!”
Här får vi en
liten inblick i hur barn ibland kan tänka och vad de ser egentligen när de
leker. Självklart är fokus på leken och kamraterna, de runt om finns ju bara
där =).
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Barnen skapar
sina sagor med hjälp av videofilmning och därefter får se dessa på storskärm
eller Ipad. Den spelas upp och de reflekterar med varandra om vad de ser och
sett.
Ute på gården använder sig barnen av olika tekniker på uppdragskorten för att lösa uppdragen de fått av skogsmulle. Olika material för att skapa bokstaven C, kastanjer, stenar, kvistar och grenar.
Nere i
rörelserummet skapar barnen själva en hinderbana med hjälp av olika material
och geometriska mjuka klosskuddar.
Tvärgrupperna
har även arbetat med olika arbets-ark för bokstaven C. detta har gjort så att
barnen utforskat olika tekniker för att skriva bokstaven.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Skapa är ett
av de stora intressena hos barnen i denna grupp. De skapar gärna med olika
sorters material, allt från kartong, mjölkpaket, toarullar etc. Har ni tips på
vad/hur vi kan skapa delge dessa gärna till oss. Samt om ni har material som
inte används hemma och ni vill ta med hit för skapande tas det tacksamt emot.
Vi arbetar med hållbar utveckling på förskolan, återbruka är ett steg mot det.
Värdegrundsarbetet
sker kontinuerligt på alla förskolor och skolor. Vi arbetar vardagligen med hur
vi ska samarbeta med varandra och hur vi ska vara som kamrat.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Sagorna lever vidare. De skapar nya sagor och får berätta sina sagor för sina kamrater. De använder sig av olika tekniker och material för att kunna skapa en saga. Exempel klippdockor, piprensare, silkespapper, äggkartonger, kartong etc. Detta för att kunna skapa en levande saga utifrån sin text och teckning.
Vi arbetar fortfarande med bokstäverna C och D. Några barn behöver fortfarande utforska dessa bokstäver och arbeta vidare med dem. Vi arbetar med dessa genom att arbeta med olika ark, komma på ord som innehåller eller börjar/slutar på C/D. Ljudningen av bokstaven C, den kan låta som exempel K, S, Ch. Barnen skapar även bokstäverna med hjälp av våra kastanjer inomhus, samt utomhus då de använder olika sorters material.
Vi arbetar med
högläsning, uppmuntran till att själv läsa böcker för varandra, använda vårt
bibliotek som vi just skapat, arbeta bokstäver samt sagor, för att utmana och
utveckla barnens språkutveckling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar