onsdag 21 december 2022

Vecka 47-49

 


VECKA 47

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Vi fortsätter att utforskar vårt naturmaterial som vi samlat ute i närmiljön. Våra kastanjer används för att skapa våra bokstäver i våra namn. Vi turas om och hjälps åt. För vissa kamrater är det svårt att skapa och se vilka bokstäver som fanns i sitt namn. Men självklart stöttar vi varandra och tar hjälp av våra kastanjematerial som vi skrivit ut med bokstäver.

Intresset för Mulle-uppdragskorten fortsätter. Vi väljer ut nya och tar oss an utmaningen för att utforska dessa. Uppdragskorten som valdes var: Balansera, eller gå balansgång, på en sten eller ett liggande träd. Läs en bok i naturen (boken som lästes var D-boken). Plocka löv och sortera o färg eller storlek (denna ville barnen göra om till hitta material och skapa bokstaven D). En annan grupp tog sig an uppdraget hitta en pinne som är lika lång som du.

Barnen samarbetar på olika sätt för kunna fullfölja uppdragen. De hjälps åt och diskuterar. Vi ser stor förändring och utveckling hos barnen i deras sätt att samspela med varandra. Vi fortsätter att uppmuntra dem till samarbete på olika sätt.


En grupp som var ute för att lösa uppdragskorten, samarbetade och kallade sig för ett team, detta kom de fram till gemensamt. När gruppen delades och fick olika uppdrag, gjorde de klart sitt uppdrag och sade att nu vill vi samarbeta och jobba med de andra som ett team. Uppdraget var att hitta en pinne lika lång som du. Barnen kommer fram till slutsatsen det finns ingen, vi tar små, som sedan ledde till att de byggde istället ett barn, la små pinnar runt om en kompis. Sen fortsatte de att genom att gå till den andra gruppen och tillsammans bygga D med materialet som var kvar.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Självklart utforskar vi snön och använder oss av olika tekniker för att exempelvis skapa snögubbar. Vi behöver olika storlekar för att skapa en snögubbe, stor, mellan och liten. Sen även annat material för att skapa armar, knappar och ansikte.

Skolplus är ett digitalt forum med material som barnen uppskattar. Här fann vi filmer om matematik samt arbets-ark som är relaterade till filmen barnen kollat på. Vi utmanar varandra för att utvecklas. Vår student Kim jobbade tillsammans med barnen kring geometriska former. Begrepp, likheter och skillnader diskuterades. Hur många hörn har en kvadrat? Vilken av dom är en pentagon?

Vi använder oss även av olika tekniker för att skapa julpyssel. Detta pyssel kommer att fortsätta. Kom gärna med tips och idéer till oss. Kommentera gärna i bloggen J

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Samspela och samarbeta = en stor del av värdegrundsarbete. Detta är något som vi arbetar mycket med. Vi har delat upp grupperna i tvärgrupper, med namnen Grupp 1, Grupp 2 och Grupp 3. 

I dessa grupper får de lära känna varandra, samarbeta, finna nya konstellationer och utvecklas tillsammans. De blir problemlösare tillsammans, lösa uppgifter som de inte alltid får möta vardagligt.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Biblioteksbesök samt högläsning i olika miljöer och vid olika tillfällen. Detta uppmuntrar barnen till att stärka deras intresse för läsning och lära sig om bokstäver. Vi ser stort intresse för böcker, läsning och skrivning. 

På biblioteket fann vi kapitelböcker som vi vill läsa under december. Dessa böcker är kalender böcker. Alla tre grupper har fått var sin. Vi uppmärksamma även att det finns kalenderböcker om tomten på Polyglutt som vi vill använda oss av. 








VECKA 48

Gemensamt

Älvan mynta har flyttat in. Vi hittade en julkalender från 1999 som vi har börjat att kolla på.



Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Vi har börjat med julpyssel av olika slag och vi tänker på att återbruka med tex mjölkkartonger som tex kan bli pepparkakshus. Att vika och klippa snöflingor av papper och att använda de vanligaste formerna cirklar, kvadrater och rektanglar. Vad kan det bli när vi viker? Även använda torra färger som färgpennor och kritor och ibland testa blöta färger som vattenfärger och akrylfärger.


Matematik, Teknik, Digitalisering:

I en av tvärgrupperna hade vi matematik med siffror, antal och kastanjer.


Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi har ändrat om i våra miljöer, framförallt på mörkblå sidan. Det är en större hemvrå/lägenhet på mörkblå sidan med mer köksmaterial och mat, en affär med kassa samt dockskåp samt dockor och säng. Det bidrar mycket till barnens lekar, sociala samspelet och språkutvecklingen.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vi har börjat med högläsning med kapitelböcker och julinnehåll i de tre tvärgrupperna. Det finns 24 kapitel, en för varje dag fram till julafton. Vi fortsätter också att träna våra luciasånger inför lucia.



VECKA 49

Projektet är avslutat och barnen är i full gång med julpyssel, träna till lucia samt umgås och har kul.  Årstidsträdet som vi följer i vårt projekt har nu flyttat upp till topasen på den mörkblå sidan. Vi fortsätter med våra tvärgrupper, här har vi aktiviteter som pyssel, högläsning i vår kapitelbok, Älvan Mynta har även kommit med brev och önskar barnen att de ska skriva önskelistor till tomten och henne. 


Adventskalender böckerna (kapitelböckerna) är väldigt uppskattade och barnen lyssnar med spänning för att få höra vad som sker och väntar förväntansfullt med att få höra nästa kapitel dagen efter. 

Vi avslutar här med denna blogg för 2022 och återupptar den med glädje 2023. 

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR 
Önskar hela topasen er!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar