Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Denna vecka
har vi varit på utflykt, vi tog en promenad till Himmelstalundsfältet vid
fotbollsplanerna. Här fick barnen undersöka miljön, klättra i tränings/gymredskapen
och undersöka dessa.
Stockarna i gymställningen
var väldigt tunga för några barn men de klarade av att klättra upp, ner, hänga.
Barnen var uppmärksamma på när kompisar behövde hjälp så de stöttade och
hjälpte varandra komma upp och ner i ställningen.
Ute på
utflykten uppmärksammade barnen olika bokstäver i naturen. De fann ett stort Y,
en stor gren som var formad som bokstaven.
Under färden
hem pratade barnen om bokstaven G och fann en massa saker som började på G. Väl
hemma på förskolan skapade vi Mind-maps.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Några barn har
arbetat med digitalisering genom att använda projektorn. Här samarbetar barnen
genom att prata med varandra om hur de vill lösa övningar tillsammans.
Barnen har börjat upptäcka en ny teknik och
ett nytt användningsområde för trådar och garn. De flätar, knyter och skapar
armband, halsband. De sitter långa stunder och utmanar varandra. De lär även
varandra samt de pedagoger som är nya för detta.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Barnens utmaning
är fortfarande hur man samspelar med varandra. Vi pedagoger ser att barnen
behöver stöttning i konflikthantering, samarbetsövningar/uppdrag, hur man är
som kamrat. Vi har ett material som heter Samspel
och empati i förskolan. Detta ger oss några övningar i av olika slag
exempelvis: samarbete, känslor,
koncentration, massage, avslappnings övningar.
Har ni
vårdnadshavare tips och idéer på lekar, uppdrag, aktiviteter för samspel,
samarbete, empati för varandra, delge gärna dessa och kommentera i dessa i
bloggen.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Vi lämnar
bokstaven Ff bakom oss och tar fram arbetet med bokstaven G. Arbets-arken finns
i olika nivåer, några barn arbetar väldigt flitigt och länge med dem, andra barn
väljer att snabbt göra klart arken och känner sig klara. I diskussion med
pedagog kom de barn som kände sig klara med arken överens om att ta ett nytt
ark eller vända på sitt ark och skapa/rita saker som bokstaven G finns i.
Högläsning
sker vid olika tillfällen, planerad, spontan, projektinriktad, via polyglutt
samt att barnen läser för varandra, antingen via text eller logg-läser (läser
utifrån bilderna) till sina kamrater.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar