fredag 24 februari 2023

Vecka 8 - 2023

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har vi varit på utflykt, vi tog en promenad till Himmelstalundsfältet vid fotbollsplanerna. Här fick barnen undersöka miljön, klättra i tränings/gymredskapen och undersöka dessa.

Stockarna i gymställningen var väldigt tunga för några barn men de klarade av att klättra upp, ner, hänga. Barnen var uppmärksamma på när kompisar behövde hjälp så de stöttade och hjälpte varandra komma upp och ner i ställningen.   

Ute på utflykten uppmärksammade barnen olika bokstäver i naturen. De fann ett stort Y, en stor gren som var formad som bokstaven.

Under färden hem pratade barnen om bokstaven G och fann en massa saker som började på G. Väl hemma på förskolan skapade vi Mind-maps.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Några barn har arbetat med digitalisering genom att använda projektorn. Här samarbetar barnen genom att prata med varandra om hur de vill lösa övningar tillsammans.

 Barnen har börjat upptäcka en ny teknik och ett nytt användningsområde för trådar och garn. De flätar, knyter och skapar armband, halsband. De sitter långa stunder och utmanar varandra. De lär även varandra samt de pedagoger som är nya för detta.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Barnens utmaning är fortfarande hur man samspelar med varandra. Vi pedagoger ser att barnen behöver stöttning i konflikthantering, samarbetsövningar/uppdrag, hur man är som kamrat. Vi har ett material som heter Samspel och empati i förskolan. Detta ger oss några övningar i av olika slag exempelvis: samarbete, känslor, koncentration, massage, avslappnings övningar.

Har ni vårdnadshavare tips och idéer på lekar, uppdrag, aktiviteter för samspel, samarbete, empati för varandra, delge gärna dessa och kommentera i dessa i bloggen.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vi lämnar bokstaven Ff bakom oss och tar fram arbetet med bokstaven G. Arbets-arken finns i olika nivåer, några barn arbetar väldigt flitigt och länge med dem, andra barn väljer att snabbt göra klart arken och känner sig klara. I diskussion med pedagog kom de barn som kände sig klara med arken överens om att ta ett nytt ark eller vända på sitt ark och skapa/rita saker som bokstaven G finns i.

Högläsning sker vid olika tillfällen, planerad, spontan, projektinriktad, via polyglutt samt att barnen läser för varandra, antingen via text eller logg-läser (läser utifrån bilderna) till sina kamrater. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar