måndag 6 mars 2023

Vecka 9 - 2023

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har vi varit på utflykt med en del av barnen, efter önskemål blev det tunnelparken som blev destinationen. Barnen utforskade allt mellan himmel och jord. På promenaden dit utforskade barnen miljön, det blev bokstavsjakt och en bokstavspromenad. Engagerade pedagoger är även delaktiga i barnens lek. Barnen har observerat ordet HÄNGA, här ser vi en pedagog som hänger upp och ner i klätterställningen. 


Barnen fann ord som husvagn, hund, hare, hasselnöt, husbil, trollhassel, Hyundai etc. På barnens önskemål skapades även en lista på vilka ord de fann. Mind-maps skapas även varje vecka för orden barnen kommer på.


Barnen uppmärksammade även ord som började på Hh som de inte såg under promenaden, exempel helikopter, hackspett etc.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Barnen tar med sig det matematiska överallt, ute på gården ser vi hur barnen utforskar matematik på olika sätt. Här ser vi ett exempel: ställa upp stenar på en rad, räkna dessa och sedan fylla på med fler.


Även tekniken i hur vi kan skapa olika bokstäver. Ett barn fann lilla h i form av en kvist, och därefter letat efter fler för att skapa stora H.


Inomhus använde barnen sig av olika tekniker för att skapa bokstaven Hh. Några använde sina kroppar för att skapa H. andra barn ritade samt klippte ut bokstäverna, några använde sina händer genom att forma bokstäverna samt att använda teckenspråkstecknet för bokstaven H.

Med hjälp av digitalisering har barnen fått undersöka bokstaven H med Polyglutt, filmvisning samt även använd digitaliseringen som stöd är olika forum. Digitalisering i förskolan är ett bra verktyg för att nå barn på olika sätt och utmana dem på olika plan.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi arbetar mycket med barnen kring dessa ämnen. Hur man är en bra kompis, hur vi ska samspela med varandra, hur vi ska prata med varandra etc. Vår nyfikenhetsfråga i vår undervisning är: Hur samspelar barnen med varandra?


Barnen samspelar med varandra i våra mindre grupper på olika sätt. Vi använder oss av olika uppdragskort. För att komma mer in på djupet i samspel samt med uppdragskorten, samspel och empati i förskolan, har vi letat fram mer material. Vi har tagit fram ett material som vi arbetat med innan. Bamse, hur man är en bra kompis. 


Varje dag/vecka går vi igenom barnens schema så de ser vad som ska ske under dagen/veckan.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

På Polyglutt finner vi även nytt material med kamratskapande som vi undersöker med barnen. Olika böcker långa som korta. Med hjälp av denna digitala tjänst läser vi även bokstavsböcker.

Under denna vecka har arbetet med bokstaven Hh flutit på, barnen har arbetat med olika arbets-ark kring bokstaven. Arken har varit allt från att fylla i prickar till att arbeta med ord och lära sig teckenspråk till ordet som börjar på Hh. 

Högläsning sker vid olika tillfällen under dagen. Barnen visar intresse och vi har uppmärksammat att fler barn börjar knäcka koden i hur man kan ljuda ihop bokstäver för att sedan kunna få ihop ett ord. 

De försöker ljuda ord när de leker, sitter vid pedagog samt när de ser ord runtomkring eller i böcker. Barnen vill även hjälpa till att skriva bokstäverna när vi skriver på våra mind-maps. 

Barnen hjälper pedagog hur man skriver bokstaven Hh. Lilla h blir skrivet bak och fram, detta med hjälp av barnens beskrivning, några barn ser det som rätt (när bokstaven är spegelvänd) andra inte.


När barnen kommer överens och uppmärksammar att h är åt fel håll vill de hjälpa till att skriva den rätt. Att skriva bokstäver spegelvänt är ett steg i barnens utveckling och hur de upptäcker bokstäver. 



 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar