Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Barnen har
pratat om växternas kretslopp. Vi ser hur deras kunskap har växt och att de
anammade undervisningen från förra terminen på Diamanten, de hade full koll på
kretsloppet. Även barnen som börjat under året samt de som skolades över från
Rubinen har tillsammans med reflektion hos de andra barnen och engagemang lärt
sig kring kretsloppet.
Vi skapade en
mind-map kring växters kretslopp. Här fick barnen tänka efter, vad kan och vill
vi plantera på topasen? Allt från olika blommor -> olika frukt/grönsaker
-> träd av olika slag exempel kokosnötter/palmer/fruktträd.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Barnen fortsätter
sitt skapande kring pärla/fläta halsband/armband/ringar och loombands. De lär
sig olika tekniker och följer olika mönster och sitter gärna längre stunder. Barnen
i grupp 1 konstruerade broar med vår student Kim. Målet var att hjälpa ödlan
över stupet. Det blev en kreativ stund med fokus på teknik.
Med hjälp av
digitalisering läser vi olika pedagogiska böcker. Bokstaven K har vi haft fokus
på denna gång. K som i kruka, en kruka kan man plantera i, vilket leder oss
till att börja plantera igen.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Självklart rockar vi även sockorna och uppmärksammar allas olikheter. Man får vara olika, olika men lika. Alla är lika värda för det.
Vi reflekterar mycket med barnen om hur vi ska vara bra kamrater mot varandra, hur vi ska lösa olika uppdrag/problem/aktiviteter tillsammans.
För att stärka barnens
självförtroende, självkänsla och tillit till sin egen förmåga uppmuntrar vi
barnen till att försöka lösa saker och ting själva med/utan pedagogstöd. Vi har
uppmärksammat att de helst vill att vi löser det mesta.
https://www.youtube.com/watch?v=CRu-DDm-Khw
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Vi använder oss av olika metoder för att stötta barnen i dessa ämnen.
Högläsning, digitala
pedagogiska verktyg, reflektion barn/barn är några av dem.
När mind-maps för bokstäverna skapas eller när bokläsning sker, uppmuntrar vi barnen till att ljuda ord, samt uppmärksamma när de hör nya ord eller när det finns ord som de inte förstår. C är en bokstav som kan låta som K, även tecken har börjat implementerats mer i vardagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar