Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Under dessa
veckor har några barn skapat egna dockor. De har använt sig av tyg, bomull, lim
och andra estetiska material.
Bokstavsarken
fortsätter vi med och har under dessa veckor arbetat med Ii och Jj.
Ett ord som ena gruppen fastnade för som forskades vidare på var Jättebläckfisk. För att ta reda på mer om detta djur tittade vi på bilder på djuret, tittade på ett nyhetsklipp från aftonbladet om en 3 meters yngre jättebläckfisk som inte växt klart och förväntades att bli 18 meter.
Vi mäter med våra fötter hur långt 3m
samt 18m är. 3 meter är ungefär som handfats-längan på mörkblå sida, 18 m är
från väggen på mörkblåsida till ateljén inne på ljusblåsida. Var finns mun och
ögon? Jo ögon på sidan och mun under, vid tentaklerna i mitten, den
kramar/krossar sitt byte och sedan äter upp det. Sugkoppar finns också, dessa
gör så att de kan hålla sig fast i saker samt sitt byte.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Barnen har varit nere i rörelserummet, här har allt från utmaningar till att hitta olika tekniker för att balansera till att finna tekniker för att kunna samspela med hjälp av uppdragskort ur vårt material, Samspel och empati i förskolan.
Exempel på balanstekniker, balansera med ärtpåse på
huvudet själv, prata med kamraterna om hur man kan finna balansen, samarbeta
2x2 eller 3x3 för att balansera en boll på en filt.
Matematiska
byggen har även skett under dessa veckor. Med plus-plus, lego, byggklossar,
magneterna etc. Matematiska ark genom att kombinera färg med siffror har
effektivt använts under veckorna.
Geometriskt
bygge sker även i olika former, magnetbygge efter mönster, klossbygge efter
bild.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar
utveckling och identitet:
Barnen har
under dessa veckor skapat mind-maps på hur man är en bra kompis. Detta är en
fortsatt diskussion varje vecka. Mind-mapsen fylls på samt att levande
diskussioner sker vardagligt i olika former, lek, problemlösningar,
projektarbete, möten med andra kompisar runt om i huset etc.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Högläsning
sker på olika miljöer på Topasen, i möten, mindre grupper, enskilt
barn/pedagog, barn/barn.
Bokstaven Ii och Ji har arbetats med effektivt. Dessa har arbetats med i olika former, allt från att ljuda dem, arbeta med bokstavsark, hur bokstäverna ser ut och om barnen kan hjälpa till att förklara utseendet, till att använda digitala verktyg för att till exempel titta på film, läsa bok, lösa bokstavsproblem etc.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar