Vi lämnar nu K
bakom och går på linan vidare till bokstaven L. Barnen arbetar effektivt med
arken, provar på olika tekniker när de utforskar arbetsbladen. Några barn
väljer samma ark och blir klara snabbt. Vi utmanar dem genom uppmuntran att ta
ett ark som eventuellt är lite svårare.
Barnen pratar
fortfarande om odling och dess kretslopp. De reflekterar om att de tycker att
det är roligt med snön, men att växterna kanske inte just nu mår bra för att
det blir varmt och kallt hela tiden, de undrar när det blir varmt så man kan
plantera och ta ut det man planterat.
Vi använder
oss även av knogarna för att räkna ut hur många dagar som finns på respektive
månad under ett år. Knoge 31 dagar grop 28-30 dagar.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Under denna
vecka har brandlarmet testats, och vi har pratat om vad man ska tänka på då
brandlarmet låter. Klockan 10:00 skulle brandlarmet testas. Vi tar tillfället i
akt och pratar med barnen om klockan. Vilka egenskaper har exempel
sekundvisaren, minutvisaren samt timvisaren?
Det är ca 8
minuter kvar tills det testas. Det kan testas prick klockan 10:00, eventuellt
lite innan eller efter, beroende på de som är här och testar larmet. Barnen
konstaterade att larmet lät 09:58, två minuter innan och testades vid 2
tillfällen fram tills ca 10:10.
Vi arbetar med
bokstaven L denna vecka, vårt uppdrag denna gång är att låtsas gå på en lina.
En grupp hittar en linje på golvet de följer, man kan lösa olika tekniker för
att hålla balansen. Hålla ut händerna, hålla i en kompis när man tappar
balansen, titta på fötterna var jag lägger dem, fokusera rakt fram etc.
Barnen har
även använt sig av digitalisering genom att titta på film kring bokstaven L.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Denna vecka har
barnen pratat om: Hur man ska vara som kamrat, samt vad man tycker om att göra
med sina kamrater på förskolan och vad de själva tycker om att göra. Vi har
använt oss av Bamses kompis material kring socialt samspel.
Barnen tränar
fortfarande på att skriva sina namn, några har knäckt koden för sitt namn,
medan andra skriver bokstäverna de kan, eller bokstäverna i sitt namn men
huller om buller. Enligt
barnkonventionen: barn har rätt till ett eget namn, och vi uppmuntrar barnen
till att lära sig sitt namn.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Vi arbetar flitigt med våra bokstäver, som vi skrivit ovan är vi redan på bokstaven L, nästa blir M.
Högläsning
sker vid olika tillfällen, projekt, vardagligt, av oss pedagoger samt av barnen
själva, med hjälp av projektor eller polyglutt.
Under läsningen i projektarbetet läses boken om L. Här försöker barnen ljuda efter när de hör ord på L. Under läsningens kommer barnen på ord som kanske börjar på L.
Mind-mapp skapas i alla tre grupper för bokstaven L. Barnen kom på väldigt
många ord då bokstaven L var lätt att hitta ord på. Barnen har även kommit på
att när de ljudat bokstaven låter det som EL och LLL, där av kom några barn på
ord som börja på El… för de låter lika.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar