Naturkunskap och estetiska uttrycksformer:
Denna vecka har fokus varit på påsk pyssel. Barnen har skapat massor och utforskat olika sorters material. Allt från lim, bokplast, till olika pennor, målarfärg, tekniker etc.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Under skapandes gång har det behövts olika tekniker, motoriska, matematiska samt digitala. Barnen har utmanat sig själva genom att våga prova på nytt.
Grupper har även tittat och lyssnat på pedagogisk film kring M, dessa filmer finns på skolplus och UR-play, bokstavståget bokstavshissen. I bokstavshissen används även mycket teckenspråk som barnen anammar under undervisningen.
Med hjälp av
digitalisering har vi dansat magdans som varit uppdragskortet för bokstaven M.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Barnen sitter
vid ateljéborden, turas om och delar med sig. Väntar på sin tur och hjälper
varandra i skapandet. Under dessa estetiska aktiviteter har barnen reflekterat
mycket med varandra och för att se hur de tänker kring sina skapelser.
Språk och kommunikation,
inflytande och självbild:
Under veckan har barnen utforskat bokstaven M, denna bokstav kan även se ut som W om vi vänder på den.
Lite svårt att se på M om det är stora eller lilla upplevde några barn. Många ord på M kunde barnen finna.
Även stor uppmärksamhet när boken om M läses, under läsningen kom frågor samt reflektion från barnen.
Ett nytt ord som barnen uppmärksamma var ordet mjölnaren, detta ord har de inte tidigare hört. Det är personen som maler mjöl. Vi lär oss även nya tecken, mat, mjöl, mjölk etc.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar