Här kommer en sammanfattning för veckorna 17-18
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer: Dessa veckor har
barnen fokuserat på odling, vi har pratat om kretsloppet kring odlingen. Vi har
även tagit fram våra gamla kunskaper från diamanten kring odling, kretslopp och
pollinering. Vi ser hur barnen har anammat kunskaperna. De berättar steg för
steg hur det ska gå till, från frö – blomma – pollinering – frukt/grönt etc.
Barnen har påbörjat sina odlingar, vi har sått våra äpplen Golden Delicious, spetspaprika, bifftomater. Vi kommer fortsätta så. Har ni tips på saker vi kan plantera, vill skänka frön eller dylikt som inte används hemma till odling tar vi gärna emot dessa.
Paprikor som vi sådde när några av barnen gick Diamanten har börjat att blomma samt även satt små paprikor nu. Stammarna är stabila och växterna fina, vi hoppas på att kunna ta ut och plantera dessa i våra pallkragar utomhus.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Med hjälp av
olika tekniker har vi skapat nya miljöer i verksamheten, utefter barnens
engagemang. De har varit med och stöttat och hjälpt till att skapa dessa
miljöer. Det har skapats en skolmiljö, en ny bygg och konstruktionshörna, en
avslappnings- och språkrum, ny hem vrå/lägenhet etc. miljöerna är föränderliga
och barnen delaktiga.
Med hjälp av digitaliseringen har vi tagit oss an filmer kring pollinering, en gammal som vi tittat på förr: Britta Bi och Humlan Hanna, samt en helt ny serie som heter Djojj. Dessa filmer kan ni se på UR-play
https://urplay.se/serie/187195-britta-bi-och-hanna-humla
https://urplay.se/serie/229809-humlan-djojj
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Barnen arbetar
flitigt med kamratskapande, hur ska jag vara som kamrat? Berätta hur jag vill
bli bemött, samarbeta, finna samsyn kring olika etc.
Hållbar
utveckling: vi tar frön från våra frukter och grönskar och sår dessa.
Mjölkpaketen som är slut från våra matstunder tvättar vi ur och använder som
krukor.
Språk och kommunikation,
inflytande och självbild:
Vi startade
vecka 17 med bokstaven O som Odling börjar på och vecka 18 fortsatte vi med P
som Plantering startar på.
Barnen har skapat en mind-map och kommit på massor av ord, som börjar på O och P. Flertalet ord kopplar barnen till odlingen, plantera, pollinering, odla, paprika, pit (frö på engelska), etc.
Lärmiljöerna –
Skolmiljön samt avslappnings och språkmiljön kommer att främja barnens språk,
utifrån barnens intresse och engagemang. Dessa kommer att invigas och
presenteras för barnen när miljöerna är helt färdigställda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar