torsdag 4 maj 2023

Vecka 17-18

 

Här kommer en sammanfattning för veckorna 17-18

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: Dessa veckor har barnen fokuserat på odling, vi har pratat om kretsloppet kring odlingen. Vi har även tagit fram våra gamla kunskaper från diamanten kring odling, kretslopp och pollinering. Vi ser hur barnen har anammat kunskaperna. De berättar steg för steg hur det ska gå till, från frö – blomma – pollinering – frukt/grönt etc.


Barnen har påbörjat sina odlingar, vi har sått våra äpplen Golden Delicious, spetspaprika, bifftomater. Vi kommer fortsätta så. Har ni tips på saker vi kan plantera, vill skänka frön eller dylikt som inte används hemma till odling tar vi gärna emot dessa.


Paprikor som vi sådde när några av barnen gick Diamanten har börjat att blomma samt även satt små paprikor nu. Stammarna är stabila och växterna fina, vi hoppas på att kunna ta ut och plantera dessa i våra pallkragar utomhus. 


Barnens engagemang till att lära sig nytt är alltid spännande. Här undersöker vi olika egenskaperna som jordklotet har, den består av olika lager. sen får vi inte glömma "För O finns ju i ordet Jordklot" citat från barnen. 
 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Med hjälp av olika tekniker har vi skapat nya miljöer i verksamheten, utefter barnens engagemang. De har varit med och stöttat och hjälpt till att skapa dessa miljöer. Det har skapats en skolmiljö, en ny bygg och konstruktionshörna, en avslappnings- och språkrum, ny hem vrå/lägenhet etc. miljöerna är föränderliga och barnen delaktiga.


Med hjälp av digitaliseringen har vi tagit oss an filmer kring pollinering, en gammal som vi tittat på förr: Britta Bi och Humlan Hanna, samt en helt ny serie som heter Djojj. Dessa filmer kan ni se på UR-play

https://urplay.se/serie/187195-britta-bi-och-hanna-humla

https://urplay.se/serie/229809-humlan-djojj



Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Barnen arbetar flitigt med kamratskapande, hur ska jag vara som kamrat? Berätta hur jag vill bli bemött, samarbeta, finna samsyn kring olika etc.

Hållbar utveckling: vi tar frön från våra frukter och grönskar och sår dessa. Mjölkpaketen som är slut från våra matstunder tvättar vi ur och använder som krukor.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vi startade vecka 17 med bokstaven O som Odling börjar på och vecka 18 fortsatte vi med P som Plantering startar på.




Barnen har skapat en mind-map och kommit på massor av ord, som börjar på O och P. Flertalet ord kopplar barnen till odlingen, plantera, pollinering, odla, paprika, pit (frö på engelska), etc.



Lärmiljöerna – Skolmiljön samt avslappnings och språkmiljön kommer att främja barnens språk, utifrån barnens intresse och engagemang. Dessa kommer att invigas och presenteras för barnen när miljöerna är helt färdigställda. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar