Kort sammanfattning kring påsklovsveckan, v 15:
Den här veckan har barnen pratat om odling och samlat frön till planteringen som kommer att ske under veckorna framöver. Barnen har varit ute en stor del av veckan, njutit av värmen och vädret.
Vi uppskattar att solhatt/keps, solkräm och vattenflaska
finns tillgängligt till barnen. Ni smörjer in på morgonen så fyller vi på med
solkräm vid behov under dagen.
Vecka 16
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Den här veckan
fortsätter barnens reflektioner kring odling och dess kretslopp. Vi har
även pratat om vilka som pollinerar och pollination för att växterna ska få
frukt/bär/grönsaker etc.
Barnen har
även arbetat med bokstaven N, till denna bokstav finns såklart nässelfjärilen. Förra
vårterminen följde vi fjärilar från larv, puppa, fjäril och till utsläpp i friheten.
Den här veckan beställde vi tillsammans med barnen nya fjärilslarver från Storbritannien,
dessa larver bör komma nästa vecka eller veckan efter.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Med hjälp av digitala
verktyg kunde barnen följa beställningsprocessen.
Barnen har
även fått en ny miljö som kommer att formas till en skolmiljö. Detta är efter barnens
önskan och förslag på vad som ska finnas med.
Med olika tekniker och material bygger barnen olika konstruktioner ute, allt från hinderbanor till hus till picknickmattor.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Vi pratar
dagligen om vänskap med barnen. Vi pedagoger frågar barnen om de vill att vi
pedagoger stöttar i samtalen för att lösa problem/konflikter/händelser/lek etc.
Vi vill att barnen utvecklar tillit till sin egen förmåga kring dessa ämnen
(rubriken).
Språk och kommunikation,
inflytande och självbild:
Bokstaven M lämnar
vi bakom oss och tar oss an bokstaven N. barnen kommer på många olika ord på N.
Vi läser även N-boken och barnen uppmärksammar själva att orden de skrivit i
vår mind-map finns med där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar