Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Dessa veckor
har vi fortsatt att ta hand om våra växter, samt så har barnen som inte odlat
fått möjligheten att så sina äpplen. Vi sår även spetspaprika och bifftomater.
Barnen är
väldigt observanta, de har upptäckt att några växter börjat komma upp, men inte
alla, paprika och bifftomat kommer tydligen fram innan våra kära golden
delicious äpplen.
Våra odlingar
Självklart får
vi inte glömma våra larver som tillslut blir till våra fjärilar. Under
projekttid, samt under vardagarna har barnen forskat och sett att larverna har
växt till sig, de är långa, taggiga och tjocka.
De har även börjat klättra upp mot locket. Ja till och med att några larver hängt sig i locket för att börja sin transformation till att bli en puppa. En eller två är det nu men till slutet av veckan tror barnen att alla kommer hänga i locket.
Fjärilslarverna har anlänt från Storbritannien |
Idag, fredagen
19/5 2023, har alla larver äntligen blivit till puppor. Dessa har vi nu satt
upp med säkerhetsnål i nätet så de nu kan få transformera sig helt.
Larverna har blivit puppor. Nu väntar vi på att larverna ska transformeras till fjärilar! |
”Wow den är taggig”, ”Titta de hänger som ett J”,
”den har flera färger”, ”ja en krok”, ”oooojjj snart är de fjärilar”, ”Catten
snart är de fjärilar, jag tycker om fjärilar” är några reflektioner som barnen kommit med.
Storleks skillnad: När de kom till oss! När de hänger i taket, som "J/krok"! När de växt till sig innan de blir puppor! |
Vi har varit
ute mycket i naturen, barnen har uppmärksammat att det både finns pollinerare
ute, bin, humlor, fjärilar, humlor, flugor etc. som flyger från blomma till
blomma. Även att fåglarna börjat komma, små som stora. Är man tyst så hör man
dem. ”fåglarna äter frön, när de bajsar
kommer det sen en blomma eller ett träd”.
Sniglarna är även tillbaka, vi samlar så många vi kan finna och lägger dem på vår ”spårvagn” när den står upp och ner, plockar massa gräs och blommor, stenar etc. och skapar ett litet snigelland åt dem. Vi hittar bebisar, stora och större. Diskussioner kring liten/minder, mellan och stor/större sker.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Vi räknar på olika sätt, vi har även tagit in multiplikationen vid vissa tillfällen.
Exempel hur många larver har vi? Jo 5 i varje burk, 5+5 (addition) blir 10. Men vad blir då 5x2? Jo de blir också 10.
Vi skapa 3-D fjärilar
Pedagogiska
filmer kring bokstäverna Q och R har vi tittat på, samt så har några barn sett
en kort film om fjärilens kretslopp.
Från Larv till fjäril https://www.youtube.com/watch?v=dZpbHTx7pBU&t=1s |
Vardagsarbetet
kring hur vi är bra kompisar sker dagligen. Vi jobbar effektivt med olika
frågor, så som hur kompisar exempel: Hur känner en kompis om du är elak mot en?
Hur de känner när man är snälla mot varandra? När en kompis gråter? Hur ska jag
göra när en kompis inte gör som jag vill? När någon kompis inte är snäll mot
mig? Vad ska jag göra då? Ja och många fler frågor.
I mindre grupper skapar barnen tillsammans på ett ark Vi ritar fjärilens kretslopp |
Nya miljöer har även presenterats för barnen dessa veckor. Vi pratar om regler och rutiner som gäller för just dessa, hur ska vi ta tillvara på miljöerna samt hur ska jag uppföra mig i miljön?
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Arbetsbladen
har barnen arbetat med flitigt, samt mind-map-skapandet. Bokstaven Qq var
väldig klurig, det var svårt att hitta ord till just denna bokstav. Vi
uppmärksamma att på exempel på engelska och spanska finns det fler ord än på
svenska.
Bokstaven R samt Q boken har lästs för grupperna. I Q boken uppmärksamma barnen att det var få ord som börja på Q och de var svårt att själv hitta fler.
Medan bokstaven R
behövde vi inte tänka på mycket alls, orden kom som på räls J.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar