Sammanfattning av vecka 21
Denna vecka
har vi valt att lägga projektet lite åt sidan. Vi har fokuserat på
överinskolningarna från blocken, att fira förskolans dag samt avslutningen för barnen
som tagit förskole examen J
Även skolbesöken har flutit på. Barnen har varit så stolta över att få gå till sina skolor.
Under sina skolbesök har barnen fått träffa sina nya lärare, haft olika
aktiviteter samt fått leka för att få känna trygghet och lära känna sina nya
klasskamrater.
Tusen tack för
alla fina presenter och tack för att vi fått följa era fina barn <3
Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Barnens växter
växer så det knakar. De börjar komma upp fler och fler skott. Både paprikor,
golden delicious äpplen och bifftomater, några är millimeterlånga
medan andra ca 10 cm långa. Barnen påminner om att vi bör vattna samt kontrollerar
vilka som växt.
Sniglarna är
återkommande i deras lek utomhus. Lek i olika former sker, barnen bygger
fortfarande snigelhotell etc. till våra fina sniglar.
Fjärilarna
följer vi såklart också, dag för dag kläcks de ur sina puppor. På avslutningen
släppte vi ut två nykläckta fjärilar. Dessa fick symbolisera nystart för barnen
som startar skolan, samt att vi nu börjar avsluta denna termin.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Vi använder
oss av olika sorters material för att skapa i våra olika miljöer. Materialen
leder till att vi använder oss av olika tekniker för att skapa. Vi blandar kodat
och okodat material.
Barnen
undersöker fjärilarna dag för dag och räknar, hur många har kläckts, jo två till
förskolans dag. Idag fredag, 26 maj 2023, titta vi igen på morgonen då hade en
till fjäril kläckts, och såklart på förmiddagen en till. Barnen väntar nu med
spänning, det är några kvar, har vi alla fjärilar klara efter helgen måntro?
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Dagligen
pratar och reflekterar vi med barnen om hur vi ska ta hand om varandra, hur vi
är bra kompisar samt hur vi ska vara mot varandra. Så som jag vill bli bemött
ska jag bemöta andra.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Bokläsning och
högläsning sker tillsammans i grupp eller enskilt, med pedagog eller så läser
barnen själva.
Två fina
dikter till våra barn:
Din
ryggsäck
Din ryggsäck vi har packat så gott vi kan
med massor av bus, lek å lärdom av varann
Trygghet, omsorg och när du började gå,
Sen blev du längre och började att nå,
Några år och pedagoger har passerat,
Och nu har du hela Taborsberg besegrat,
Turtagning, kompisanda och fakta om natur,
Allt detta tar du med dej i din väska när
du
nu förskolan vandrar ur.
Lycka till och fortsätt packa väskan på färden,
Vi önskar dig lycka till i nya
skolvärlden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar