fredag 26 maj 2023

Vecka 21

 



Sammanfattning av vecka 21

Denna vecka har vi valt att lägga projektet lite åt sidan. Vi har fokuserat på överinskolningarna från blocken, att fira förskolans dag samt avslutningen för barnen som tagit förskole examen J




Även skolbesöken har flutit på. Barnen har varit så stolta över att få gå till sina skolor. 

Under sina skolbesök har barnen fått träffa sina nya lärare, haft olika aktiviteter samt fått leka för att få känna trygghet och lära känna sina nya klasskamrater.  

Tusen tack för alla fina presenter och tack för att vi fått följa era fina barn <3 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Barnens växter växer så det knakar. De börjar komma upp fler och fler skott. Både paprikor, golden delicious äpplen och bifftomater, några är millimeterlånga medan andra ca 10 cm långa. Barnen påminner om att vi bör vattna samt kontrollerar vilka som växt.

Sniglarna är återkommande i deras lek utomhus. Lek i olika former sker, barnen bygger fortfarande snigelhotell etc. till våra fina sniglar.  

Fjärilarna följer vi såklart också, dag för dag kläcks de ur sina puppor. På avslutningen släppte vi ut två nykläckta fjärilar. Dessa fick symbolisera nystart för barnen som startar skolan, samt att vi nu börjar avsluta denna termin.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Vi använder oss av olika sorters material för att skapa i våra olika miljöer. Materialen leder till att vi använder oss av olika tekniker för att skapa. Vi blandar kodat och okodat material.



Barnen undersöker fjärilarna dag för dag och räknar, hur många har kläckts, jo två till förskolans dag. Idag fredag, 26 maj 2023, titta vi igen på morgonen då hade en till fjäril kläckts, och såklart på förmiddagen en till. Barnen väntar nu med spänning, det är några kvar, har vi alla fjärilar klara efter helgen måntro?

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Dagligen pratar och reflekterar vi med barnen om hur vi ska ta hand om varandra, hur vi är bra kompisar samt hur vi ska vara mot varandra. Så som jag vill bli bemött ska jag bemöta andra.


Sniglarna ska vi självklart vara varsam mot också. De är ömtåliga och vi måsta ta hand om dessa. Vi tar inte exempel i dem för hårt eller krossar deras skal, vi tar inte in dem för de bor utomhus, vi lägger inte dem i hyllan eller i fickan. Hänsyn och respekt till alla!

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Bokläsning och högläsning sker tillsammans i grupp eller enskilt, med pedagog eller så läser barnen själva.


För oss är det viktigt att vi arbetar med språket med barnen. Projektet för bokstäver är som sagt pausat denna vecka, men såklart finns material framme som barnen kan använda och arbeta med i vår skolmiljö.


Två fina dikter till våra barn: 

Din ryggsäck

Din ryggsäck vi har packat så gott vi kan

med massor av bus, lek å lärdom av varann


Trygghet, omsorg och när du började gå,

Sen blev du längre och började att nå,

 

Några år och pedagoger har passerat,

Och nu har du hela Taborsberg besegrat,

 

Turtagning, kompisanda och fakta om natur,

Allt detta tar du med dej i din väska när du 

nu förskolan vandrar ur.


Lycka till och fortsätt packa väskan
på färden,

Vi önskar dig lycka till i nya skolvärlden.


Egen version av dikten Din ryggsäck, skriven av pedagogerna på Topasen <3 =) 

 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar