torsdag 2 november 2023

VECKA 44 - SMARAGDEN

 


Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Under veckan har barnen fått undersöka skumbubblor i en kopp samt i en skål. Barnen samlades kring denna aktivitet, kände, luktade samt smakade på bubblorna, men de smakade inte gott, en gång räckte.

 



De har även fått undersöka vårt härliga regnväder. Hoppa i vattenpölar, även här var det känna, lukta, höra hur regnet låter/hur plasket låter, smaka.

 


För att lära sig att utforska behöver barn undersöka med sina sinnen, syn, känsel, hörsel, smak, lukt.

  


Matematik, Teknik, Digitalisering:

 Under veckan har barnen pusslat mycket, byggt högt och rasat sina torn, byggt med duplo, pratat om färger etc.

Det krävs teknik för att få pusselbitarna på plats, att kunna bygga mitt torn högt utan att det rasar, förutom när jag rasar det själv.  


Köket bjöd även på sina matematiska kunskaper, hur bygger vi ihop en orm till barnen av bröd deg. Jo vi rullar ihop och formar, detta uppskattades av barnen med leende på läpparna och god aptit, tack så mycket till personalen i köket. 

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Under våra aktiviteter i naturkunskap har barnen fått vänta på sin tur, respektera att kamrater tar tid på sig att våga känna på till exempel skummet eller hoppa i vattenpölarna. 


Inte sträcka sig över kompisarna för att få känna på skummet när det inte är min tur, inte putta på mina kompisar eller tränga mig när det kommer till att undersöka vattenpölarna eller skummet.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Vi har även undersökt böckerna på olika sätt, genom att läsa själva i soffan, pölen, vid bordet, sitta tillsammans med vuxen och läsa. 


Använda av oss digitalisering så som projektorn med bokläsning/filmsnuttar av böcker som vi läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar