Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Under veckan har barnen fått undersöka skumbubblor
i en kopp samt i en skål. Barnen samlades kring denna aktivitet, kände, luktade
samt smakade på bubblorna, men de smakade inte gott, en gång räckte.
De har även fått undersöka vårt härliga
regnväder. Hoppa i vattenpölar, även här var det känna, lukta, höra hur regnet
låter/hur plasket låter, smaka.
För att lära sig att utforska behöver
barn undersöka med sina sinnen, syn, känsel, hörsel, smak, lukt.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Det krävs teknik för att få pusselbitarna på plats, att kunna bygga mitt torn högt utan att det rasar, förutom när jag rasar det själv.
Köket bjöd
även på sina matematiska kunskaper, hur bygger vi ihop en orm till barnen av
bröd deg. Jo vi rullar ihop och formar, detta uppskattades av barnen med leende
på läpparna och god aptit, tack så mycket till personalen i köket.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Under våra aktiviteter i naturkunskap har barnen fått vänta på sin tur, respektera att kamrater tar tid på sig att våga känna på till exempel skummet eller hoppa i vattenpölarna.
Inte sträcka sig över kompisarna för att få
känna på skummet när det inte är min tur, inte putta på mina kompisar eller
tränga mig när det kommer till att undersöka vattenpölarna eller skummet.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Vi har även undersökt böckerna på olika sätt, genom att läsa själva i soffan, pölen, vid bordet, sitta tillsammans med vuxen och läsa.
Använda av oss digitalisering så som projektorn med bokläsning/filmsnuttar av böcker som vi läst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar