Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Väderförändringarna
har uppmärksammats av barnen, oj de blåser,
kallt, oojoojj… kallt. Både när de kommer in från utevistelse till
förskolan samt när de ser vädret i fönsterna. Barnen tar stolar fram till
fönstret och tittar ut. När barnen tittar mot fönsterna uppmärksammar de även
att det börjar växa paprikor och tomater i våra plantor. För att uppmärksamma
oss hämtar barnen oss pekar, pratar och visar oss pedagoger.
Under veckan har vädret ändrats från lite varmare till kallare väder, barnen älskar att vara ute, men vi uppmärksammar att de vill in och vara utomhus kortare stunder pga. kylan. Se gärna över barnens kläder en extra gång.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Ena gruppen har arbetat med tecken samt igenkänning av färg och djur. I samarbetsövningar har de tillsammans tecknat, nämnt färger och djuren.
Denna aktivitet
uppskattades av barnen, de snappade upp tecknen för djuren och färgerna. Ett
utmanande tecken var att teckna häst. Tecknet för häst är två fingrar upp, lite
böjda fingertoppar och en lätt rörelse fram och tillbaka.
Barnen hade svårt att få till det motoriska med just två fingrar, vilket vi nu kommer att träna på.
Under rubriken
språk kan ni läsa mer om digitaliseringen.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Under våra möten,
fria leken och aktiviteter får barnen möta olika utmaningar, i normer och
värden värdegrund etc. Detta i form av att vänta på sin tur, acceptera att
andra barn är före, inte ta saker från varandra, låta andra få prata och visa
vad de tänker, vill ha, svara på pedagogers frågor, ta ansvar för sitt agerande
etc.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Denna vecka har barnen mött
högläsningen på olika sätt. Vi har läst böcker i soffan, pölen, på våra möten
etc.
Under projektarbetet läste
vi Max Dockvagn samt spelade upp högläsningsvideo på projektorn. För att fånga
alla barn har vi använt oss av bok materialet i A3 format. Barnen var väldigt
engagerade och följde med under hela högläsningen. Pekar och pratar när frågor
ställs utifrån texten. Var är kakan? Vad har Max? exempel på svar, Kaka, boll, kakan borta.
Uppläsningen av boken Max Dockvagn på projektor fångade barnens intresse på annat sätt än när det lästes i grupp. Här var det stor skärm, annat ljud och mer levande. Barnen ville höra på fler böcker vilket visar större intresse för böcker, och självklart lyssnade, läste och tittade vi på fler böcker.
Har ni några tips på böcker, eller filmer på böcker kommentera i bloggen eller berätta detta gärna för oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar