fredag 17 november 2023

VECKA 46 - SMARAGDEN

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har barnen fått undersöka miljöerna på Smaragden, inne som ute. Det börjar bli kallt nu och vi har redan sett den första snön falla. Kläder efter väder rekommenderas och även extra kläder. Utomhus har vi byggt med sanden, känt på den fallna snön som funnits kvar, burr kall. 


Vi har även fått två nya kompisar som vi varmt välkomnar till smaragden en på humlan och en på fjärilen.

 

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Vi använder oss av teknik och digitalisering på olika sätt. Till exempel så har vi fått in en overhead apparat där några barn undersökt skuggorna som kommit fram från ljuset.

Digitalisering – vi har läst olika böcker via polyglutt, en bok som barnen fann intressant är Fingerresan av babblarna. 


När man läser denna bok kan man använda sig av sitt finger för att följa med på sagoresan, vi valde att använda fingret samt våra babblarfigurer, eftersom boken lästes och projekterades via storskärm.

Vi har även undersökt pappret och pennornas egenskaper. Papper är härligt att arbeta med, jag kan rita på det, riva det, knöla ihop det etc. pennorna finns i olika färger samt ser olika ut när jag ritar. Vi tränar på färger samt hur man ska använda materialet genom materiallära.

Våra geometriska pussel samt leksaken där man sorterar geometriska former har varit väldigt populär bland barnen. 

Vissa barn har uppmärksammat att det är två olika, då alla bitar inte passar på båda ställningarna.


Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Dagligt arbete och dialog sker om hur man är mot varandra och hur vi delar med oss av våra leksaker.

Vi ser att barngruppens trygghet är på plats och de nya barnen tas emot nyfiket och välkomnas av sina kompisar.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Fler och fler bokstunder sker, både på barnens egna initiativ samt planerade högläsningsaktiviteter. Enskilda, i grupp, via projektorn där polyglutt läser upp eller då vi stänger av funktionen och vi läser själva.

Vi uppmärksammar nya ord, fler barn har börjat prata. Även ni vårdnadshavare berättar för oss hur ni hör hur era barn börjar prata mer samt visar mer intresse för böcker hemma. 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar