Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Vi har utforskat närmiljön, tagit
promenader, lekt ute på gården. Barnen är mer aktiva nu när snön smält, rör sig
lättare och utforskar mer.
Grupp 3 tog tillfället i akt när vi var
på promenad, vi hittade ballonger på vägen (på en av pedagogernas tomt). Vi använde
ballongerna som rekvisita, i sagan fem ballonger och en igelkott. Barnen var
engagerade och exalterade, det var något som sprack, precis som i sagan.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Sagorna/ramsorna/sångerna
är väldigt uppskattade hos barnen. Vi berättar/sjunger, läser böcker och visar
via projektorn etc. för att barnen dagligen ska möta matematiska/språkliga utmaningar.
Grupp 1: Denna
vecka har vi utmanat barnen genom att vi skapade nytt material, med siffror och
figurer. Barnen uppskattade detta, de var engagerade och nyfikna på materialet.
De försöker räkna tillsammans med oss 1-5, 5-1.
Även Kims lek, men mindre antal, detta blev mer lyckat än första gången, barnen förstod vad som skulle hända och kunde komma ihåg vilken sak som fattades.
Bokläsning av
en bok med få ord och enkla bilder, god
natt alla katter. Denna bok hade även små rutor som fönster. Boken blev
populär och barnen ville läsa denna flera gånger.
Grupp 2: Vi
har haft en utedag med rörelse och lek. Sagan fem små kaniner tillsammans med
grupp 1 samt en dag i rörelserummet där alla barn var engagerade med bollek
samt att lära känna denna nya miljö med kuddar av byggmaterial.
Grupp 3: Promenad med saga och rekvisita. Läs naturkunskap och estetiska uttrycksformer.
Fem små Kaniner och Babblarsagorna berättades även för barnen. De visste direkt
vad som skulle hända och själva ville plocka fram och bort materialet. Barnen försökte
även benämna figurerna samt räkna lätt efter oss pedagoger.
Värdegrundsarbete, normer och
värden, hållbar utveckling och identitet:
Reflektion tillsammans
med barnen om hur man är en bra kompis. Hur man tar kontakt med varandra och
hur vi kan leka. Tillsammans sorterar vi även mjölkpaket, kartonger och
plastförpackningar/plastpåsar etc. i våra tre lådor som står i hallen.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Böcker läses dagligen, via polyglutt eller vanliga böcker. Barnen kommer självmant till oss när de vill att vi berättar sagor/sånger från projektet eller vill att vi läser bok. De visar oss via kroppsspråk, ljud och rörelser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar