måndag 4 mars 2024

VECKA 9 - SMARAGDEN 2024

 






Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Vi har undersökt miljön utomhus, sanden börjar bli mjuk igen så att vi kan gräva sandslott och sandkakor. Vi tränar även på vår motorik utomhus. Klättrar, gungar, springer, hoppar och annat massa skoj.

 


Matematik, Teknik, Digitalisering:

Vi fortsätter projektet med matematik tillsammans med barnen. Olika ramsor och sagor berättas under vardagen samt under projektmötena. 


Siffrorna 1–5, 5–1, 0–5, 5–0 möter barnen i fem små apor, fem små kaniner, vår egna babblarsaga, en elefant balanserade, samt dylika andra sagor/berättelser. Vi har uppmärksammat att barnen börjat räkna själva, 1–5, det kan vara i antal barn på mötet/fruktstunden, hur många barn som är kvar, hur många leksaker som finns etc. De har även anammat färgerna vi arbetar med under projektet, vi hör hur det används i miljöerna.



Vi har även med hjälp av digitalisering reflekterat med barnen utifrån bilder som tagits under dagen och projektet. Barnen uppmärksammar vad som händer på bilderna och försöker återberätta det de ser.

 

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Värdegrundsarbetet på Smaragden fortsätter dagligen och med hjälp av lekar och övningar, lär sig barnen visa känslor, samspela, visa empati och träna på hur man är en bra kompis!

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Böcker läses dagligen, både av pedagog, barnen tittar igenom själva och berättar, via Polyglutt etc. Barnen visar även för oss pedagoger när de vill läsa, de tar oss i handen och för oss till böckerna, berättar för oss att de vill läsa etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar