måndag 19 februari 2024

Topasen. V. 6 & 7

 Hej!

Under vecka 6 & 7 har Topaserna börjat arbetat med matematik och teknik i undervisningen och i utbildningen. Både kristallerna och safirerna har arbetat med formerna, cirkel, kvadrat, rektangel och triangel på olika sätt. 

-Vad skiljer formerna åt?

-Hur många hörn har en kvadrat? 

-Hur kan man se skillnad på en kvadrat och en rektangel?


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta (Lpfö 18)

Här fick safirerna leta efter vilka former som de kunde hitta på vår avdelning. Vad har skylten på väggen för form?


 

På Kristallen har barnen haft en aktivitet där de skulle sortera de olika kuddarna som finns i rörelserummet utifrån vilken form de har. "Om man ställer den här kudden upp ser den ut som en tv, den blir en rektangel". 

Kristallerna har även övat på talraden 1-20.

Under samlingen på hela Topasen pratar vi om hel, halv och en fjärdedel. Hur kan vi dela frukten på olika sätt så det ändå blir lika mycket? 



Skapande 

Under vecka 7 har barnen fått skapa hjärtan inför alla hjärtans dag. Barnen har också fått göra pingviner tillsammans med vår praktikant som är hos oss just nu. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  •  nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära (Lpfö 18)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar