Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Denna vecka har
barnen fått utforska vår utemiljö när snön har smält bort. Glada ansikten som
lyser upp hela gården som en sol. De försöker gräva och skapa sandkakor. Utforskar
gräset och går på små snöhögarna som finns kvar och ser om de kan hålla kvar
balansen.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Vi har påbörjat vårt projektarbete igen. Denna gång inriktad på matematik. 1-5 är siffrorna vi fokuserar på. Vi arbetar med sagor, sånger och figurer. Anpassar våra miljöer efter vårt projekt.
Grupp 1: Vi sjunger om 5 små apor och visar med sorteringsmaterial och kopplar
ordet 1-5 till ett konkret material. Vi sjunger också om elefanter som balanserar,
från 1 elefant upp till 5. Barnen får i uppgift att hämta ett visst antal
leksaker.
Vi jobbar matematik även utomhus där gjorde vi först 5 sandkakor, räknat och tittar sen gjorde vi 10 sandkakor, 5 + 5 är 10
Grupp 2: Vi har
sjungit två räkneramsor 1-5. Den ena handlar om elefanter som balanserar på en
tråd och barnen har en i taget fått sätta dit elefanterna i varandras svansar
1-5. Den andra räkneramsan har handlat om fem apor som klättrar i ett träd. De
retar krokodilen som tar dem en och en från 5-1, sen var det ingen kvar.
Grupp 3: Vi fokuserar på sagan om fem små kaninerna, där vi räknar 5-0 samt 1-5. Vi kommer på egna sånger och sagor till denna när vi märker att barnen vill fortsätta projektarbetet när projektstunden är avslutad. Intresset har varit så stort så vi har valt att introducerad babblarna i en egen skapad saga/berättelse. Här diskuterar vi vilken babblare, färg, räknar 1-6.
(sagan hämtad från marias lekrum: http://mariaslekrum.bloggplatsen.se/2014/12/29/10970770-raknesaga-fem-sma-kaniner/ )
Under sagostunderna
får barnen varsin inplastad pappers kanin i handen, de känner, smakar, viker,
delar med sig till kompisar samt till oss pedagoger. Varje gång en kanin/babblare
ska bort hjälper barnen till och vill plocka bort den.
Digitaliseringen:
Här har vi hittat ett videoklipp med olika varianter av 1-5 sånger om
krokodiler, apor, elefanter, kossor etc. som barnen dansar till och reflekterat
till (alla grupper)
Värdegrundsarbete, normer och
värden, hållbar utveckling och identitet:
Detta arbete
fortsätter vardagligt. Vi ska vara bra kompisar mot varandra och ta hand om
våra miljöer. Vi har skapat nya miljöer där vi har förhållningsregler som
barnen varit duktiga på att hålla.
Några nya kompisar
har tillkommit och barnen som gått ett tag på Smaragden har varit välkomnande
och tröstar de nya kompisarna med kramar, klappar, pussar på armar fötter,
försöker trösta genom att prata och visa att det är okey att vara här.
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
I vårt projekt använder vi
oss av många sagor, sånger och berättelser. Vi startar polyglutt med olika
sagostunder/bokstunder/sångstunder, läser i våra biblioteksböcker samt våra
matematikböcker med barnen. Vi ser stor utveckling hos barnen, mycket
kommunikation och språkande ser. Det har skett mycket på ett ½ år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar