fredag 9 februari 2024

VECKA 6 - SMARAGDEN 2024

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Glädje i barnens ansikten strålar nu när snön har kommit tillbaka och att få återigen leka i denna snö har skapat olika diskussioner hos barnen, exempel kan jag ha spaden? Kan vi ta fram den när snön finns? Ooooo kallt, snö! etc.  


 

Lek i olika former sker under vardagen, byggen av egna bondgårdar, med kodat och okodat material, intresse för att delta och undersöka varandras projektsagor/aktiviteter. När dessa sagor/berättelser berättats för kamraterna i andra grupperna har de suttit som fastklistrade och lyssnat/deltagit i berättandet.



Har ni toa-/hushållsrullar eller dylikt material som ni kan ta med till förskolan uppskattas detta då vi planerar att använda detta till pyssel och lekmaterial.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

 

Grupp 1: Delade sin grupp i 2 mindre grupper. En grupp läste babblarna bok på läsplattan. Stort intresse barnen i denna grupp.

Den andra gruppen gick till matsalen och läste sifferboken. De visade intresse för boken, men den ”nya lokalen” fick barnen att tappa fokus och gjorde det svårt för att koncentrera sig. I boken fanns sången 5 fina fåglar, den var intressant tyckte barnen, en bra siffersång.



Vi förstärkte siffersångerna med siffror. Använde också de geometriska figurerna som använts tidigare. Vi introducerar även Kims lek, med 5 olika saker. För vissa var denna lek lätt, några behövde mer tid & andra fann denna lek svår. Vi kommer nog fortsätta med denna lek samt sånger/ramsor i våra alla grupper.



Grupp 2: läser boken, PINO 1 2 3, samt ramsorna fem små apor. Under ramsorna använde de a3 bilder på figurerna, både fem små apor lekte i ett träsk samt fem små apor hoppade i sängen.


Barnen får plocka bort en apa i taget. De har även fortsatt med elefanterna och sånger om matematik. Grupp 2 har dansat till olika barnsånger med räkneramsor genom att projicera med projektorn.



Grupp 3: Vi fortsätter med vår saga fem små kaniner, och 6 små babblare. Denna vecka har vi introducerat en ny ramsa, med bilder samt en bok, Hur många djur? Igelkotten och ballongerna. 



Denna ramsa handlar om en igelkott som har ballonger antal 0–10. Vi räknar hur många barn som deltar under mötet och valt antalet ballonger efter barnantalet. Barnen uppskattar dessa sagor/ramsor.


 Vi fokusera även på den fria leken, där barn ska få samspela, visa empati, delaktighet och gemenskap med varandra etc.



Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Detta ämne sker kontinuerligt hos barnen. Vi pratar samt stöttar barnen i hur de ska lösa konflikter. Vi turas om, vänta på vår tur, ber barnen hjälpa till när vi sorterar både leksaker samt material/mat som skall kastas.


Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Bokläsning samt berättande av sagor sker kontinuerligt under vardagen. Vi läser biblioteksböcker och samtalar mycket kring dessa böcker. Detta skapar en medvetenhet kring språkande. 

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar