måndag 13 oktober 2025

Matematik med Petter och hans fyra getter

 

De gångna veckorna har vi fokuserat på att upptäcka matematiken i sagan Petter och hans fyra getter

Förskolans läroplan betonar att barn ska utveckla kunskaper om matematik genom att undersöka och resonera om sin omvärld, lösa problem, se samband och förstå begrepp som mängder, mönster, tal och mätning. Färger integreras i matematiken genom aktiviteter där barnen sorterar efter färg, räknar föremål av olika färger, och utforskar hur färger kan blandas för att skapa nya. 

På Smaragden har barnen fått i uppgift att leta olika föremål i de olika färgerna och koppla de till "getternas" färger. Barnen fick var sin färg att leta efter. De hjälptes åt  när det blev lite svårt och många hittade samma objekt som sin kompis, t.ex. lego och plusplus hade många av de färgerna som vi sökte. 

Här har barnen hittat färg som matchar med geten Röd och geten Blå. 

Här har barnen hittat alla färger till de olika figurerna
och även upptäckt att kulramen hade flera av de färger som vi sökte. 

På Rubinen har vi lagt vikten på att diskutera getternas egenskaper och koppla de till färgerna. Barnen fick skapa armband eller halsband med respektive getens färg. Även katten Murre Svart fick vara med. Här diskuterades även skillnader i de olika färgskiftningarna: blir det fortfarande blå, om man tar ljusblå? Räknas den genomskinligt röda färgen som röd? Barnen enades dock om att alla nyanser är ok, så länge det är "rätt" färg. 

Några exempel på barnens vackra armband/halsband 

Barnen på Topasen ville gärna utforska antal. I samband med sagoläsning ställde jag frågor som hur många klövar har getter. Här fick vi först reda ut begreppet klöv och sedan började vi räkna en efter en. 

En get har fyra klövar men hur många klövar har fyra getter tillsammans? Det var en väldigt klurig fråga som barnen lyckades att lösa tillsammans genom att först hämta pärlorna som skulle representera varje getens klöv och sedan räkna en klöv i taget. Barnen upplevde det som en rolig, men "lite svår" uppgift. Några barn kunde säga direkt att 4 och 4 blev 8, men sen tog det stopp och vi fick återgå till räkningen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar