fredag 8 mars 2024

Rubinen v.10 - Stopp min kropp!

 

Denna vecka har verksamheten fortgått som vanligt men vi har även börjat jobba ännu mer med barnens integritet. Vi har märkt att det är flera barn i gruppen som börjar intressera sig för hur kroppen ser ut och ur den fungerar. 

För att möta barnens intressen och behov har vi valt att börja arbeta med Rädda barnens material "Stopp min kropp" som är anpassad till barn i förskoleåldern. De får lära sig om kroppens värde och sin rätt att bestämma över sin kropp, att säga ja eller nej, eller helt enkelt: "Stopp min kropp". 




Vi har bland annat läst boken stopp min kropp som handlar om att varje människa har rätt att sätta gränser för vad som känns bra för sig själv och sin kropp. Är ni vårdnadshavare intresserade att samtala om ämnet hemma finns boken till stor del inläst här: https://youtu.be/fSJ9jPNGuek 

Under våra samlingar har barnen fått reflektera över vad stopp min kropp betyder, vilka våra privata kroppsdelar är och vad samtycke betyder, nämligen att tycka samma! 

Ett barn förklarar under samlingen: "Om jag vill kramas och jag frågar (namn) om hon vill kramas och hon säger nej då har vi inte samtycke. Om jag frågar och hon säger ja, då har vi samtycke och då kan vi kramas". 



Vi har även lyssnat på en låt om stopp min kropp som flera av barnen redan lärt sig texten på! 

"Alla som arbetar i förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla tillit och självförtroende. De ska uppmuntra barnens nyfikenhet, kreativitet och intresse. Barnens rätt till kroppslig och personlig integritet ska också respekteras. Det gäller bland annat i den dagliga omsorgen och i frågor om dokumentation." (Läroplanen för förskolan, s.7)

Trevlig helg! / Rubinen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar