Naturkunskap och estetiska uttrycksformer:
Denna vecka
har några av barnen fått utforska sin närmiljö. De gick en promenad till
biblioteket, vi tittade på bilar, spårvagnar, buskar samt uppmärksammade månen.
Vi reflekterade om att det är samma måne vi ser fast den är på olika ställen,
exempel bakom oss, på höger/vänster sida, ovanför oss, alla ser samma måne, vi
har en måne.
Biblioteket och bokläsning i vagnen |
Barnen har ritat med olika pennor, kritor, blyertspennor, en färg, flera färger, färgpennor etc. De har ritat allt från cirklar, bilar, djur, babblare.
Biblioteket |
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Under de estetiska utforskandet har barnen testat olika tekniker, hur de ska hålla pennan, hur hårt man kan trycka, med en eller flera färger etc.
Polyglutt – vi läser böcker relaterade till vårt projekt. Vi har introducerat två nya böcker. Totte & Emma känner samt Känslornas PEKBOK. Dessa böcker har barnen själva kunnat relatera till och ser utifrån ansiktsuttrycken vilken känsla som visas och om känslan stämmar med texten som läses.
Totte & Emma känner |
Barnen har
även fått reflektera genom att titta på fotografier från veckans projektarbete.
Här ser de direkt vilken känsla de visar själva samt vilken känsla Emma/Totte/fåglarna
visar. De uppmärksammar även vilka kamrater som är på bilden och deras känslor.
Reflektion |
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet & Språk och kommunikation, inflytande och självbild:
En grupp har
fortsatt sitt arbete med kroppsuppfattning, detta för att stärka sin
självkänsla, samt få koll på sina kroppsdelar. Vi har utgått från sånger vilket
barnen visat stort intresse för. Våra sånger har också bidragit till en trygghet
och gemenskap i gruppen.
Kroppsuppfattning |
Den andra gruppen
fortsatte sitt arbete med känslor och bokläsning. Vi uppmärksammar barnen om
vilka känslor som finns, hur personerna/figurerna i boken känner, hur de själva
kan visa sin känsla. Detta för att styrka deras självinsikt för sina känslor
samt hur andra kamrater känner.
Olika känslor |
Bokläsning sker
dagligen, spontana som planerade. Barnen kommer med böcker till oss eller
hämtar oss för att sitta tillsammans, barnen bläddrar själva och berättar och
visar med sitt kroppsspråk/ljud vad de ser på bilderna.
Barnen har även uppskattat vårt bibliotek som vi har på avdelningen, där sitter vi långa stunder och läser flera böcker. De sitter även själva i pölen eller flera tillsammans och samarbetar med varandra genom att exempelvis läsa en egen bok för att sedan byta bok med varandra.
Smaragdens bibliotek |
Har ni själva tips
på böcker, flano-sagor, berättelser eller sagor kommentera gärna i bloggen
eller berätta för oss. Era barn har visat ett stort engagemang och entusiasm
för böcker och bokläsning.
Vi har idag tackat av vår superduktiga student Ida, hon tar snart sin examen och kommer sen att börja jobba som förskollärare i Linköpings kommun. Vi önskar henne lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar