torsdag 10 april 2025

VECKA 14-15 - SMARAGDEN

 


Sammanfattning 14-15

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Dessa veckor har vi fokuserat på det estetiska skapandet och vara utomhus. Barnen skapar sandkakor, bjuder oss pedagoger och barn på fika/mat i deras ”fik/restaurang” utomhus.


Estetiken, barnen har påsk-pysslat, de har fått känna på olika sorters material så som fjädrar, duttar, kräppapper, limstift samt flytande lim Barnen har valt vilka färger de vill ha på materialet till sin påskkyckling.


Vi har varit iväg på utflykter med barnen och besökt närområden, tunnelarken & labyrintparken.


Detta uppskattar barnen och vi planerar på fler utflykter tillsammans för att undersöka våra närområden.


Matematik, Teknik, Digitalisering:

Barnen har fortsatt att leka gubben/gumman i lådan där barnen undersöker volym/rymd, lägesord/prepositioner, de har sökt efter former i form av en skattjakt tillsammans med pedagog.


Vi räknar tillsammans, några barn kan räkna 1-5, och några 1-10. Barnen visar stor glädje när de upptäcker att de kan räkna själva.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi jobbar fortfarande mycket med värdegrund, normer och värden. Hur barnen är som kompisar, hur och vad man ska göra när en kompis är ledsen eller när man själv vill ha en leksak. Turordning och vänta på sin tur. Respekt till sina kompisar.



Även sortering av plast/kartong/papper har barnen fått stötta oss med. De följer med oss till vår återvinningsplats på smaragden och slänger med oss pedagoger.



Barnen har även sorterat leksaker i färg/typ (hink/bilar/spade etc.)

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Barnen visar dag för dag större intresse för böcker, flanosagor och sånger. Eftersom intresset är större tar vi även ut dessa aktiviteter i våra utemiljöer. Vi har möten utomhus där vi läser böcker, lyssnar på sagor samt dansar tillsammans. Barnen är engagerade och visar stort engagemang. De läser även böckerna själva efter att vi pedagoger läst.


Vi har stöttat barnen i att ta olika beslut, klara av olika uppdrag själva etc. detta har lett till att barnen fått en starkare självbild samt tar egna initiativ till att välja och våga ta eget ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar