Påsklovsvecka
Vecka 16
Naturkunskap och
estetiska uttrycksformer:
Nu när vädret är så härligt är vi ute och utforskar gårdarna. Vi hittar
allt från små djur till stora fiskmåsar, andra fåglar som vi reflekterar om
tillsammans. Vi får såklart inte glömma flygplanen och helikoptrarna som flyger
uppe på himlen, här sker diskussioner om var barnen har åkt eller vill åka, vem
som sitter i eller vart flygplanet/helikoptern är på väg.
Barnen har även uppmärksammat att fiskmåsarna vill äta vårt mellanmål
eller vår frukt när vi ätit utomhus. Några barn tycker detta är kul, vill gå
nära och titta, medan andra observerar dem från avstånd.
Det estetiska skapandet fortsätter. Påskägg/kycklingar pysslas, samt så
har barnens intresse för att rita ökat. Nu berättar även barnen vad de ritar.
Matematik, Teknik,
Digitalisering:
Barnen räknar och visar mer och mer intresse för matematiken. Siffrorna, tärningarna, formerna och bokstäverna räknas dagligen. När vi tar foton/filmar är barnen nyfikna på hur bilderna och videofilmerna blev. De är gärna med och checkar in samt ut sig själva och kamrater på datorn.
Hjälper oss att dokumentera vid datorerna och välja ut bilder till våra dokument. När vi sitter tillsammans reflekterar barnen med oss om vad de ser och berättar vad de gjort.
Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:
Det har börjat nya kompisar på
Smaragden som vi välkomnat varmt, barnen har fått interagera med varandra och
träna på hur man är som en bra kompis. Vi har dagliga diskussioner om hur man
är som kompis.
Vi har firat påsk
tillsammans i huset samt haft äggrullartävling i kaninlandet (Smaragdens
baksida). Påskharen kom på besök idag, några barn var lite rädda andra väldigt
nyfikna. Haren hade med sig ett stort påskägg till barnen fyllt med god frukt
som han bjöd på till alla kompisar.
Under
äggrullartävlingen satt vi alla utomhus tillsammans med hela Taborsberg. Vid
detta tillfällen fick barnen träna på att vänta på sin tur, respektera
varandra, turtagning etc. Smaragden vann årets äggrullartävling detta år igen. HEJA
SMARAGDEN!!
Språk och kommunikation, inflytande
och självbild:
Barnens intresse för
bokläsning blommar mer och mer varje dag, de sitter själva, tillsammans med
kompisar och med pedagog. Hämtar oss för att läsa tillsammans eller visar att
de vill läsa. De tar egna initiativ och börjar skapa eget inflytande vilket
stärker deras självkänsla/självbild.
Vi läser böcker från biblioteket, via polyglutt, sagor med bilder, flano-sagor etc. kommentera gärna här i bloggen eller berätta för oss vilka böcker ni läser hemma J
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar