måndag 22 september 2025

September med Petter och hans fyra getter.


 

Under  de första veckorna av september introducerades sagan Petter och hans fyra getter till några av barnen på Rubinen och Topasen. Vi har läst och diskuterat sagans innehåll. Därefter återberättade vi sagan tillsammans med hjälp av flanobilder. Genom att använda oss av flanobilder vid sagoberättande blir sagan konkret och levande.

 Jag uppmärksammade att sagan berörde. Barnen på Rubinen hade många olika teorier om varför trollet åt upp getterna, trots att Petter försöker stoppa det: "Trollet är hungrig, det är synd om det". "Kanske var någon  dum mot trollet och nu är det dum tillbaks", var några förslag som kom upp. Barnen kom dock fram  till att trollet kunde äta något annat, som smör och bröd, exempelvis. Barnen ville även rita sagofigurerna och vi använde några av deras ritade figurer och teckningar  för att återigen berätta sagan.


Här berättar barnen sagan med hjälp av sina egna teckningar. 


På Topasen uppmärksammade barnen att sagan låter annorlunda, dvs. att den är skriven på rim. Vi läste sagan högt flera gånger för att barnen lättare kunde höra vilka av orden som rimmar. Efteråt försökte barnen rimma på sina namn och andra ord som de kunde komma på. Barnen fokuserade även på getternas egenskaper: vad betyder det egentligen ha god aptit eller vara strakare än två? Sagan skapade livliga diskussioner och en del förvirring hos barnen: kan getter verkligen äta smör och bröd? Och kan trollet äta (sluka t.o.m. ) hela fyra stycken getter?  

Här ritar ett av barnen sin variant av sagan. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar