Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Denna vecka har vi arbetat på olika sätt för att uppnå samspel med varandra. Vi har tagit fram ark där barnen jobbar tillsammans 2 & 2. De diskuterar för att komma fram till hur och vad som ska göras.
Vi utvecklade denna estetiska aktivitet genom
att barnen, i små grupper, fått ett stort ark där barnen gemensamt fått rita på
och skapa en teckning. Många diskussioner sker i dessa grupper på olika sätt.
Utomhus fick
barnen uppdragskort där barnen samarbetade 2 & 2. Exempelvis att hämta olika sorters
naturmaterial, 6 st. pinnar, stenar eller liknande. Ett annat uppdrag gick ut
på att träna och samarbeta i turtagning, koordination, grovmotorik samt avståndsbedömning,
kasta naturmaterial i rock ring.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Med hjälp av den
digitala hemsidan www.skolplus.se har vi
tittat på filurerna, dessa är
matematiska filurer som tar upp olika matematiska termer och uppdrag. Här finns
det filmer samt arbets-ark, spel etc. som förskolan/skolan kan använda. Som privatperson
kostar denna tjänst, men man kan skapa konto om man så önskar.
Barnen får på
olika sätt samarbeta. Här är ett exempel på bygg och konstruktion. Barnen skapar
en djurpark med olika material. Se bild.
Barnen fick ett uppdrag/utmaning: skapa en hinderbana i rörelserummet, där de inte ska nudda golv. Samarbete till max, barnen tar till sig olika roller, diskuterar och reflekterar med varandra.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Vi har skapat
dagsschema och vi är på gång för att skapa en aktivitetstavla där barnen kan välja
vilken miljö de vill arbeta/leka i.
Alla tre grupper
har tagit bilder på barnen, tanken med dessa bilder är att de ska sätta upp om
de är här/lediga i sin grupp, när projektaktiviteten är slut tar de sin bild
och sätter dit den på aktivitetstavlan där de vill vara.
Språk och
kommunikation, inflytande och självbild:
Denna vecka har barnen visat mer intresse för högläsning. Vi har då satt oss med barnen och läst, samt funnit att några av dessa böcker finns på SVT play barn, dessa har barnen kunnat titta på, en bok som finns heter Zogg och de flygande doktorerna (https://www.svtplay.se/zogg-och-de-flygande-doktorerna).
Barnen visar
fortfarande intresse för bokstäver, vi återupptar där vi slutade. Vi har
arbetat med A-D och är nu på bokstaven E, en grupp har arbetat med arken för
bokstaven E. Vi ser att barnens kunskap utvecklats sen förra terminen, några
börjar ljuda, några tränar på hur man skriver bokstaven och utforskar sin motorik,
några har knäckt läs-koden delvis/helt. De som knäckt koden stöttar och hjälper
sina andra kamrater, vi ser super bra samarbete här och barnen som hjälper och
får hjälp visar hur stolta de är när de lyckas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar