torsdag 2 februari 2023

Vecka 5 - 2023

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Barnen utmanar sina kunskaper i samspel, hur samspelar vi tillsammans på ett ark? Några barn delar upp pappret i 2 delar och delar på var sin, andra ritar tillsammans, men var sin figur och andra samarbetar och reflekterar tillsammans för att komma till ett gemensamt resultat.


Här är lite bilder från samarbetet av en Elefant som vi läser om i boken om bokstaven E.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Denna vecka har barnen fått undersöka bokstaven E via digitala verktyg, så som skolplus och välja vilka arbetsblad de vill arbeta med innan vi skriver ut. Barnen har även använt olika sorters material för att skapa E.

Exempel magneter, noppar, tågräls och sina egna kroppar. Allt för att på olika tekniker kunna lära känna och bekanta sig med bokstaven E. Exempel räkna hur många E som finns på arbets-arken, hur ser E ut? Var ska bokstaven E finnas i ordet? 

Hur kan jag lättast skriva bokstaven E själv? Kan jag ta hjälp av mina kamrater som kan? Ja det kan jag och jag får verkligen den hjälp jag frågar efter av dem. Samarbete finns i alla former, stort som smått.

Kramsnön som föll var välkommen och skapade genast en härlig gruppaktivitet med snön. Snögubbar byggdes och Fia var snabb med att ge oss morotsnäsor.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Att vänta på sin tur är vardaglig träning för barnen på topasen även hur vi kan hjälpas åt exempel för att skapa en djurpark i lilla rummet och eller hus nere i rörelserummet. 

Vissa barn tar på sig ledarrollen och vill berätta vad de andra barnen ska göra, andra väljer att flyta med, några har svårt att bestämma hur de ska göra, barnen försöker finna sina roller i olika konstellationer. Vi är här för att stötta och vägleda så att alla kan komma fram.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Tillsammans arbetar vi med våra alfabetsark. Barnen väljer ut vilket ark av E som de finner är intressant. Alla barn blir klara i olika takt, och vi har uppmärksammat att barnen som blir klara först stöttar och försöker samarbeta med barnen som inte är klara. 

Barnen har även uppmärksammat att olika saker börjar på E på svenska men inte på andra språk, exempel enhörning, heter unicorn på engelska. 

Vi märker på barnen att de är tillbaka i bokstavstänkandet. De kommer på ord som börjar eller innehåller bokstäverna vi arbetar med.





















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar