fredag 10 februari 2023

Vecka 6 - 2023

 

Naturkunskap och estetiska uttrycksformer: 

Denna vecka har barnen fått intresset för att skapa armband med loombands. Kräver mycket koncentration samt fingerfärdighet. Finmotoriken utmanas och utvecklas både hos oss pedagoger samt barnen.

 
(Bild lånad från Google)

Detta är nytt på topasen och barnen sitter långa stunder och arbetar med loombandsen.

Matematik, Teknik, Digitalisering:

Med dessa loombands, lär sig barnen koncentration, olika tekniker, söka fakta och kunskap via digitalisering hur man ska göra för att få till ett armband, halsband, nyckelring, hur tjock/smal man vill göra, hur många gummiband kan jag arbeta med? Hur kan jag samarbeta med min kompis? Hur ska jag förklara vad jag behöver hjälp med? Kan min kompis hjälpa mig, för jag behöver hjälp. Vem ska jag fråga?

Matematiken kommer även in här med – färg, form, mönster, antal, teknik etc.

Värdegrundsarbete, normer och värden, hållbar utveckling och identitet:

Vi arbetar effektivt med samarbete, ute som inne, vi arbetar i olika konstellationer för att ge barnen möjlighet att mötas och samspela med varandra och finna nya kamrater. Grupperna 1-3 har skapat lugnare miljöer för barnen där de kan komma fram och utmana sina tankar och kunskaper på ett annat sätt.

Språk och kommunikation, inflytande och självbild:

Högläsningen sker i olika former, allt från fritt i utbildningen till att läsa faktaböcker under projekterande arbetsformer. 

Under denna vecka har barnen arbetat med bokstaven Ff. Här har alla grupper arbetat med olika arbets-ark för bokstaven Ff, barnen får välja vilken de känner passar dem själva bäst.

Vi har även använt oss av skolplus där vi tittat på filmen om bokstaven. Samt skapat mind-map på vilka ord som börjar på eller innehåller Ff.

En barngrupp valde under reflektion att skriva F spegelvänt, utifrån sin hypotes på hur F ser ut. Fram tills de sedan fick se bokstaven bredvid den dem skapat. Efter vidare reflektion beslutar barnen att just deras F är spegelvänt och bör vändas.

Att barn skriver bokstäver spegelvänt eller upp och ner är väldigt vanligt. Det är ett steg av deras utveckling i att lära känna språket och dess egenskaper. 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar