Naturkunskap och estetiska
uttrycksformer:
Denna vecka
har barnen fått intresset för att skapa armband med loombands. Kräver mycket
koncentration samt fingerfärdighet. Finmotoriken utmanas och utvecklas både hos
oss pedagoger samt barnen.
(Bild lånad från Google)
Detta är nytt
på topasen och barnen sitter långa stunder och arbetar med loombandsen.
Matematik, Teknik, Digitalisering:
Med dessa
loombands, lär sig barnen koncentration, olika tekniker, söka fakta och kunskap
via digitalisering hur man ska göra för att få till ett armband, halsband,
nyckelring, hur tjock/smal man vill göra, hur många gummiband kan jag arbeta
med? Hur kan jag samarbeta med min kompis? Hur ska jag förklara vad jag behöver
hjälp med? Kan min kompis hjälpa mig, för jag behöver hjälp. Vem ska jag fråga?
Matematiken
kommer även in här med – färg, form, mönster, antal, teknik etc.
Värdegrundsarbete, normer och värden,
hållbar utveckling och identitet:
Vi arbetar
effektivt med samarbete, ute som inne, vi arbetar i olika konstellationer för
att ge barnen möjlighet att mötas och samspela med varandra och finna nya
kamrater. Grupperna 1-3 har skapat lugnare miljöer för barnen där de kan komma
fram och utmana sina tankar och kunskaper på ett annat sätt.
Språk och kommunikation, inflytande och självbild:
Högläsningen sker i olika former, allt från fritt i utbildningen till att läsa faktaböcker under projekterande arbetsformer.
Under denna vecka har barnen arbetat med
bokstaven Ff. Här har alla grupper arbetat med olika arbets-ark för bokstaven
Ff, barnen får välja vilken de känner passar dem själva bäst.
En barngrupp valde
under reflektion att skriva F spegelvänt, utifrån sin hypotes på hur F ser ut. Fram
tills de sedan fick se bokstaven bredvid den dem skapat. Efter vidare reflektion
beslutar barnen att just deras F är spegelvänt och bör vändas.
Att barn skriver bokstäver spegelvänt eller upp och ner är väldigt vanligt. Det är ett steg av deras utveckling i att lära känna språket och dess egenskaper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar